Nu finns Volvo för gasdrift

–Vi har stor efterfrågan på gasdrivna bilar, framför allt i Stockholmsregionen. Nu byggs också allt fler tankstationer och från och med nu kan svenska kunder...
Annons

–Vi har stor efterfrågan på gasdrivna bilar, framför allt i Stockholmsregionen. Nu byggs också allt fler tankstationer och från och med nu kan svenska kunder beställa Volvo Bi-Fuel för både natur/biogas och motorgas, säger Peter Algurén, produktansvarig på Volvo Personbilar Sverige. Motorer för gasdrift kommer att finnas till Volvo S60, S80 och V70.

Volvos Bi-Fuel-motorer finns för såväl CNG- som LPG-drift (dvs naturgas/biogas och motorgas). Båda varianterna bygger på 2,4 litersmotorn på 140 hk och bilarna byggs precis på samma sätt som Volvos övriga modeller. Kunden kan skräddarsy sin bil med utrustning som andra bilar och de byggs på samma produktionslina oavsett som bilen har gas-, bensin- eller dieseldrift. Båda gasbiltyperna kan fås med såväl manuell- som automatlåda.
Årsvolymen för gasbilar beräknas ligga på ca 400 bilar, merparten Volvo V70.
Det som skiljer Bi-Fuel från övriga Volvobilar är bränsletankarna och ett extra munstycke i tankluckan. CNG-bilarna har tre tankar, två små och en större, och räckvidden för gas är ca 310 km. Bensin är reservbränsle och räcker ytterligare ca 340 km.
LPG-bilarna har bara en tank eftersom energiinehållet är större i motorgas. Räckvidden är ca 440 km vid gasdrift och även här ger bensinen ytterligare ca 340 km blandad körning. Prestandamässigt är det endast en marginell skillnad mellan en Bi-Fuel och en bensindriven Volvo.

UTBYGGNAD AV STATIONSNÄTET
I nya generationens Bi-Fuel är tankarna placerade under golvet, vilket innebär att de inte inkräktar på bagageutrymmet varken i herrgårdsvagnen eller sedanen. Tankningen görs i ett separat hål bredvid bensinpåfyllningen och tar bara ett par minuter.
I dag finns 14 LPG-stationer och bensinbolagen planerar en utbyggnad framförallt i Stockholms-regionen. Även CNG-nätet är under utbyggnad, idag finns drygt 20 tankställen i landet och nästan lika många är planerade.
–Traditionellt har CNG varit starkt i västra och södra Sverige och LPG på östkusten. Stationsnätet för CNG fortsätter att växa kraftigt, men vi ser även en stor potential för motorgas, förklarar Peter Algurén.

En Bi-Fuel kostar 35 000 kr mer än en bensindriven Volvo av motsvarande modell. För tjänstebilsägaren blir det däremot ingen skillnad eftersom merkostnaden inte förmånsbeskattas. Skatten är densamma som för en bensindriven Volvo med 140 hästarsmotor.

Gasbilar körs framförallt av kommunala bolag, budfirmor och taxibolag. Gatubolaget i Göteborg har idag ca 150 gasbilar i sin flotta och har för avsikt att öka till 600 bilar. Taxi Göteborg har ca 100 gasbilar, merparten Volvo V70, och kan idag garantera resenärerna förhandsbeställning med gasbil.

–Intresset för Bi-Fuel är stort och det finns kunder som speciellt frågar efter en gastaxi, säger Rolf Åhnbrink som kör för Taxi Göteborg. Rolf äger tre Volvo Bi-Fuel bilar som i genomsnitt gått 15 000 mil. Den första köpte han 1998 och den har gått 46 000 mil.

– Gasbilarna är precis lika lättkörda som vanliga volvobilar. I huvudsak kör jag på gas, men tvingas jag använda bensin så sker överkopplingen utan att jag märker det. Den största fördelen är naturligtvis driftsekonomin, men att som yrkesförare kunna bidra till en bätte miljö är också viktigt, fortsätter Rolf.

Till skillnad från bensin och diesel, som är mycket konkurrensutsatta bränslen, kan priserna för gas variera avsevärt mellan olika tankställen. Men även det högsta gaspriset är billigare än bensin. Bränslekostnaden för att köra CNG är i genomsnitt 4-5,50 kronor/mil och för LPG 5-6 kronor/mil.

Volvo Bi-Fuel ligger i miljöklass 1 och har ingen fordonskatt första året. Som innehavare av ett miljöfordon har dessutom Bi-Fuel ägaren andra förmåner beroende på vilken kommun han eller hon bor i. Det kan t. ex. vara gratis parkering eller tillåtelse att köra i bussfilen. Vinsten för miljön fås ”på köpet”. När det gäller utsläpp av koldioxid är LPG 10 procent bättre än bensin, naturgas är hela 20 procent bättre och en bil som körs på biogas har inget koldioxidutsläpp alls. Partikelutsläppet är obefintligt för båda gasvarianterna.

Volvo Bi-Fuel kan beställas från och med första maj och leveranserna
till kund startar i slutet av augusti.

Annons
Annons
Rulla till toppen