24-timmars för bränslecell: 58 km/h

En Opel Zafira med bränslecelldrivning har satt nytt världsrekord: på 24 timmar kördes den nyligen 1 387 kilometer i Arizona-öknen, med en snittfart på 58...
Annons

En Opel Zafira med bränslecelldrivning har satt nytt världsrekord: på 24 timmar kördes den nyligen 1 387 kilometer i Arizona-öknen, med en snittfart på 58 km/h. Och hela tiden var det 40 grader varmt.

”Det här visar att bilar med avgasfri drivning kan finnas på vägarna inom tio år”, säger GM:s testchef Udo Winter.
”Faktum är att det här testet gjordes av bilentusiaster för nästan 100 år sedan. Man tävlade med alternativ till förbränningsmotorn – med bilar som gick på ånga, gas och elektricitet för att se vilka som var snabbast och mest uthålliga” berättar Udo Winter. ”Gasbilen vann den gången, men nu finns bränslecellen som ett annat och bättre alternativ. Vi befinner oss i början av den utvecklingen.”
Bränslecellen skapar elektricitet av väte och syre, den ger inga avgaser förutom vattenånga och har nästan dubbelt så hög verkningsgrad som bensinmotorn. Bränslet är flytande väte som förvaras i en termostank vid minus 253 grader Celsius. I prptotypbilen ”HydroGen 1” rymmer tanken 75 liter (5 kg) väte, som räcker för 40 mils körning. Elmotorn ger 55 kW (75 hk) och har ett vridmoment över hela varvtalsområdet (från stillastående) på 251 newtonmeter. Bilen klarar noll till 100 km/h på 16 sekunder och toppfarten är 140 km/h.
General Motors testar ”HydroGen 1” på 13 platser i fem världsdelar och vissa tester bedöms som så krävande att varje körd kilometer motsvarar 35 kilometer normal vardagskörning.
Om testerna faller väl ut, kommer GM att tillverka den bränslecelldrivna Zafiran i en mindre serie 2004. Företaget räknar dock inte med att tekniken kommer att säljas i några större serier före 2008. Då tror man att priset kommer att bli detsamma som för en dieselbil med automatlåda.

Annons
Annons
Rulla till toppen