Hej då, bilköerna!

Trött på eviga bilköer? För jobbigt att cykla? För töntigt med moppe? Skaffa en inline-skoter! Lika kul som vattenskoter, fast på land. Går som ett...
Annons

Trött på eviga bilköer? För jobbigt att cykla? För töntigt med moppe? Skaffa en inline-skoter! Lika kul som vattenskoter, fast på land. Går som ett spjut, drar minimalt med soppa – och så kan du köra showtrix för svenne i bilkön.

Frågan är vad manicken ska räknas som – knappast bil, inte motorcykel, kanske bara hjälpmotor? Traktor i betydelsen dragare vore nog rätt, men…
Myndigheterna har knappast sett underverket, så ännu lär man kunna köra utan körkort och beskattning. Fast en trafikförsäkring är nog ingen dum idé, med tanke på att det tar ett tag att behärska framfarten helt och fullt. Toppfarten är ändå runt 70 km/h.
Strandad vattenskoter eller trimmad gräsklippare – den heter i alla fall Skootaskate, och den är tysk. Tillverkas för hand i 60-70 exemplar i år, och kostar runt 45 000 kronor.
Framtagen av inline-åkare med fartkrav, förstås, och fram till nu bara utnyttjad av en uppvisningsgrupp på sex personer med inline-talanger i den högre skolan. Man kan göra en hel del spektakulärt när man hänger i handtagen på en 6-hästars 50-kubikare som drar iväg med ett spinnande 13-tums drivhjul…
Men nu ska Skootaskate-piloterna bli många fler, hoppas tillverkaren. Och är man mindre erfaren på rullskridskor, finns specialskolor i Tyskland för hugade Skootaskate-amatörer. Alla som provat lite skidor eller rullskridskor lär sig åktekniken lätt, skriver instruktören hurtigt på webbsajten www.inline-schule.de.
Nu måste man inte köpa skotern för att prova den – den kommer att hyras ut på några gokart-banor i Tyskland i sommar. Alla fakta hittar man på sajten.
Jodå, det finns broms – rejäl vajeraktiverad trumbroms på drivhjulet. Men hur man bromsar upp sig själv samtidigt som skotern nitar, är väl något man får lära sig i den där skolan.
Självklart har det redan startats tävlingar med Skootaskate, både hastighetsrace på bana och ”freestyle”-grenar, där ett av de enklare tricken är att hänga som en flagga rakt ut från handtagen samtidigt som drivhjulet ritar åttor i asfalten.
Ett tips från tillverkaren bara: använd hjälm och rejäla skydd för knän och armbågar.

Annons
Annons
Rulla till toppen