Avslöjad: Här är BMW:s nya 1-serie

Här är första bilderna på BMW:s nya, lilla 1-serie. En bakhjulsdriven katt bland hermelinerna i småbilsklassen. Premiär i början av 2004. BMW:s nya 1-serie kommer...
Annons

Här är första bilderna på BMW:s nya, lilla 1-serie. En bakhjulsdriven katt bland hermelinerna i småbilsklassen. Premiär i början av 2004.

BMW:s nya 1-serie kommer till en början i två varianter: Som tvådörrars kupé och som femdörrars kombisedan. I München grubblar man för fullt över vilka versioner som ska följa, men sannolikt lär det bli en tredörrars kombisedan, touring-kombi, cabriolet eller kanske rent av en roadster.
Oavsett vilket får BMW 1-serie en särställning i kompaktklassen. I motsats till de framhjulsdrivna konkurrenterna håller BMW kvar vid traditionen i bakhjulsdrift. Då minskas visserligen utrymmet för passagerare (kardantunneln) och bagage (differential), men kördynamiskt är det en fördel att ha drivning och styrning på var sin hjulaxel. Dessutom räknar man med att kunna spara pengar genom att låta och 1- och 3-serien använda samma komponenter när det gäller hjulställ, motor och växellåda.
BMW satsar på fyrcylindriga motorer med 1,6 till 2,0 liters volym. Prestandaomfånget lär sträcka sig från 105 hk till en M-version med 240 hk. Det lär räcka för att ge den 1.150 kilo lätta småbilen BMW-typiskt temperament.
Utseendemässigt går minstingen sin egen väg och skiljer sig betydligt från sina större släktingar. Och visst känner vi igen dragen från konceptstudien CS1, även om den visades som cabriolet. Lång motorhuv, korta karossöverhäng, kanten i skulderhöjd och feta 18-tumshjul ger rätt ”BMW-känsla”.
Ett helt nytt stilelement i 1-serien är däremot de ”flammande ytorna”. Genom att forma plåten omväxlande konkavt och konvext kan man få bilen att skifta utseendet beroende på hur ljuset faller! I motsats till plåten har interiörens formgivning i studien inte mycket att göra med den kommande småbilen.
Med en enkel knapptryckning vaknar den 115 hästar starka 1,8-litersmotorn (toppfart 200 km/h till liv, den sekventiella SMG-växellådan växlar snabbare än vilken förare som helst. Den yngsta generationen är en riktig BMW, om än liten.

Större bild

Annons
Annons
Rulla till toppen