Stallorder avgjorde helgens Formel 1

Österrikes Grand Prix på A1-Ring blev en mycket händelserik tävling som tyvärr fick en bitter eftersmak. Anledningen var Ferraris stallorder. Rubens Barrichello tvingades i slutskedet...
Annons

Österrikes Grand Prix på A1-Ring blev en mycket händelserik tävling som tyvärr fick en bitter eftersmak. Anledningen var Ferraris stallorder. Rubens Barrichello tvingades i slutskedet släppa förbi Michael Schumacher för denne skulle kunna utöka sin VM-ledning.

Duon Barrichello/Schumacher hade legat i ledning under hela loppet men det var först efter den sista kurvan som Barrichello saktade in och släppte förbi Schumi.
Publiken buade och Schumi såg besvärad ut vid segerceremonin och den efterföljande presskonferensen. Han sade att beslutet inte varit hans. Barrichello vägrade att klaga utan accepterade stallordern.
– Jag har just skrivit på ett två-årskontrakt. Min tid kommer…
Ferraris sportchef, Jean Todt, försvarade beslutet att be Barrichello släppa förbi Schumi.
– Ibland måste man ta svåra beslut och idag kom ett sådant ögonblick. Historiskt sett har vi förlorat mästerskap och titlar i det absolut sista racet och vi vet att vi har starka motståndare, sade Todt.
Todt tillade att Barrichello var den ”moraliske segraren” och det var därför hans racetekniker Gabriele Delli Colli fick gå upp på podiet och ta emot konstruktörspriset.
BMWWilliams tog hand tredje respektive fjärdeplatsen.
– När det gäller olyckan mellan Heidfeld och Sato hade jag en stor portion tur eftersom min bil inte alls blev inblandad. Jag var innanför Sato vid olyckstillfället och hörde en krasch, men kunde inte se vad det var som hände, sa Montoya efter racet.

Racet i korthet.
De båda Ferraribilarna tog starten medan en snabbstartande Nick Heidfeld trängde sig före Ralf Schumacher och JPM.
Men redan på andra varvet kom Heidfeld ur linjen de båda BMWWilliamsf1-förarna kom förbi.
Vid fjärde varvet hade Ferraribilarna en ledning på sex sekunder före Ralf och JPM.
Under varv 23 får Villeneuve, BAR-Honda ett ”drive through-straff” för att ha ställt till med en kollission på det första varvet. Teamkompisen Panis drabbas av ett tekniskt problem mitt på startrakan. Han snurrar men slår lyckligtvis inte i barriären, han blir dock stående mitt på rakan.
Säkerhetsbilen går ut på varv 28. I samband med detta tappar Heidfeld kontrollen över sin bil. Han snurrar samtidigt som Sato och Montoya kör genom kurvan. Sauberbilen missar BMWWilliamsekipaget med en hårsmån men brakar med stor kraft in i sidan på Satos Jordan-Honda och båda bilarna hamnar i sandfällan. Heidfeld kommer snabbt ur sin bil, men Sato blir sittande kvar i sin. Säkerhetsbilen skickas ut igen och ett medicinskt team hjälper Sato.
Enligt professor Watkins var det ett mirakel att Sato klarade sig. Han flögs genast till Graz för observation men tycks ha klarat sig med en hjärnskakning.
På varv 37 kommer racet igång igen. Ställningen är: Barrichello, Ralf Schumacher, Michael Schumacher, Montoya, Coulthard, Fisichella, Villeneuve, Trulli och Button.
Därefter skiftar platserna i samband med stallens depåstopp.
På varv 62 går Schumi i depå och Barrichello är åter ledning.
På varv 71 kommer Ferraris stallorder och Barrichello släpper demonstrativt förbi Schumi på slutrakan. Montoya blir trea, Ralf fyra, Fisichella femma (tar Jordan-Hondas första VM-poäng för året) och Coulthard sexa.
Villeneuve som kämpade hårt hela racet får motorhaveri på det sista varvet och rasar ner till tionde plats efter de båda Toyotabilarna.

Resultat Österrikes Grand Prix.
1. Michael Schumacher, Ferrari, 1.33.51.562
2. Rubens Barrichello, Ferrari, 1.33.51.744
3. Juan Pablo Montoya, BMWWilliamsf1, 1.34.09
4. Ralf Schumacher, BMWWilliamsf1, 1.34.10
5. Giancarlo Fisichella, Jordan-Honda, 1.34.41
6. David Coulthard, McLaren-Mercedes, 1.34.42
7. Jenson Button, Renault, 1.34.42
8. Mika Salo, Toyota, 1.34.52
9. Allan McNish, Toyota, 1.35.01

VM-ställning förare

1. Michael Schumacher, 54 poäng
2. Juan Pablo Montoya, 27
3. Ralf Schumacher, 23
4. Rubens Barrichello, 12
5. David Coulthard, 10
6. Jenson Button, 8
7. Nick Heidfeld, 5
8. Kimi Räikkönen, 4
9. Eddie Irvine, 3
Felipe Massa, 3
11. Giancarlo Fisichella, 2
Mika Salo, 2
Mark Webber, 2
14. Heinz-Harald Frentzen, 1

VM-ställning konstruktörer

1. Ferrari, 66 poäng
2. BMWWilliamsf1, 50
3. McLaren-Mercedes, 14
4. Renault, 8
Sauber-Petronas, 8
6. Jaguar-Cosworth, 3
7. Jordan-Honda, 2
Minardi-Asiatech, 2
Toyota, 2
10. Arrows-Cosworth, 1
11. BAR-Honda, 0

På bilden ses Shumacher och Barrichello då Shumi lämnat över segerpokalen till den ”moraliska” vinnaren.
Bild: Ferrari

Annons
Annons
Rulla till toppen