Premiär nästa höst: BMW:s nya femma

BMW:s nya 5-serie ska göra din debut på bilsalongen i Frankfurt hösten 2003. Den får drag av storebror, men inte 7-seriens hårt kritiserade akterparti. Även...
Annons

BMW:s nya 5-serie ska göra din debut på bilsalongen i Frankfurt hösten 2003. Den får drag av storebror, men inte 7-seriens hårt kritiserade akterparti.

Även om det finns flera stilelement från 7-serien så ska den nya mellanklassaren få en mer sportigt aggressiv framtoning. Den nya 5-serien blir 2-4 centimeter längre, medan axelavståndet ökar med fem centimeter. Precis lika mycket bättre blir benutrymmet i baksätet.
Stilen på den nya 5-serien karaktäriseras av den höga nosen, kombinationen av blinkers och bixenon-strålkastarna (som på 7-serien), de korta överhängen samt den höga midjelinjen. Bagageutrymmet (500 liter) är betydligt bättre än i nuvarande modell.
Dessutom satsar BMW på låg vikt. Precis som i föregångaren är åtskilliga delar av hjulställen i aluminium. Nu blir hela framvagnen och bakluckan, eventuellt också de bakre sidorna, i aluminium.
Höjdpunkten i den bakhjulsdrivna bilen (fyrhjulsdrift kommer senare) är kombinationen av chassi och elektronik. Bilen får elektroniskt ställbara stötdämpare (som tillbehör), elektronisk krängningsstabilisering, körstabilitetssystemet DSC samt en förenklad version av iDrive.
I motsats till 7-serien kommer nästa generation av 5-serien också att få manuell växellåda. Såväl den manuella lådan som den automatiska kommer att erbjudas med sex växlar.
På motorsidan blir det bekanta drivkällor. Den raka sexan med 2,2, 2,5 och 3,0 liters volym samt de båda V8-versionerna med Valvetronic. I slutet av 2004 kommer M5 och den får den 5,5 liter stora V10-motorn med knappt 500 hk. Dieselmotorerna (fyra, sex och åtta cylindrar) är också gamla bekanta, men tack vare Common Rail av andra generationen blir de både starkare och renare.

Större bild

Annons
Annons
Rulla till toppen