Maos stora röda

I början av 70-talet beställde Kinas partiordförande Mao-Tse-Tung en tio meter lång tjänstebil – ”Röda Fanan”. Han dog innan kineserna byggt klart bilen. Men nu...
Annons

I början av 70-talet beställde Kinas partiordförande Mao-Tse-Tung en tio meter lång tjänstebil – ”Röda Fanan”. Han dog innan kineserna byggt klart bilen. Men nu visas den upp för allmänheten för första gången.

Det är på en idrottsstadion i staden Chengde som landets längsta limousine kan beskådas.
Den ägs numera av Luo Wenyou som vägrar att berätta (!) hur han kommit över bilen. Över huvud taget är bilens levnadsbana helt höjd i dunkel.
Men vi vet hur det började:
Det var i början av 70-talet som kommunistlandets ledare beställde ”Röda Fanan”, en tio meter lång limousine med sex dörrar. Han ville visa sitt stora förtroende för den inhemska bilindustrin. Han ville också visa klassfienden USA och ärkerivalen Sovjetunionen att Kina också skulle bli en maktfaktor inom bilindustrin.
Limousinen lär vara utrustad med det mesta som ansågs dyrt och bra vid den här tidpunkten. En färg-TV hör till utrustningen liksom klimatanläggning, kylskåp, telefon och en tvåsitsig soffa. En annan soffa kan byggas om till dubbelsäng.
Men den kinesiska bilindustrin var uppenbarligen inte så duktig som Mao hoppades och tillverkningen drog ut på tiden. Ordförande Mao dog 1976, utan att han ens hade kunnat provåka sin nya bil.
Han fick nöja sig med den lilla röda.

Annons
Annons
Rulla till toppen