’Regndäck hade inte hjälpt’

Trots väderförhållandena i Brasiliens Grand Prix, där åtta bilar kraschade, körde ingen förare med regndäck. Men Michelins motorsportdirektör menar att riktiga regndäck hade gjort väldigt...
Annons

Trots väderförhållandena i Brasiliens Grand Prix, där åtta bilar kraschade, körde ingen förare med regndäck. Men Michelins motorsportdirektör menar att riktiga regndäck hade gjort väldigt liten skillnad.

De svåra väderförhållandena i Brasiliens GP ledde till att åtta bilar kraschade och flera av förarna hotade att bojkotta fredagens kval som kördes under öppna skyar. Detta har resulterat i att många stall och förare vill se att man återinför regndäck, eller åtminstone däck med ett i förväg bestämt minimimönsterdjup, för att förhindra att däcksleverantörerna enbart tar med sig intermediates till loppen.
Men Michelins motorsportdirektör förnekar att det skulle ha inneburit någon skillnad. Han menar att det inte finns några däck som fungerar säkert i hastigheter uppemot 300km/h.
– Det räcker med 90km/h för att man skall tappa greppet när det är mer än 2 cm vatten på banan. Det kan jag säga av egen erfarenhet, det är inget argument som jag uppfunnit själv. Vi gjorde ett försök med väldigt smala däck i samband med vår debut i Formel 1, men det fungerade inte. Det räckte med att man rörde vid gaspedalen för att man skulle förlora greppet, säger han.
På frågan om regndäcken skulle gjort någon skillnad i tredje kurvan på Interlagos, där sex bilar kraschade, så trodde inte Dupasquier det.
– Riktiga regndäck hade bara medfört att man kunde åka mellan 5-8km/h snabbare innan man förlorade greppet.

Annons
Annons
Rulla till toppen