”Sverige ska bli Subaru-land”

Nu ska försäljningen av Subaru öka ordentligt i Sverige. Tio nya återförsäljare planeras öppna före sommaren, säger Torbjörn Lillrud, nytillträdd vd för generalagenten International Motors...
Annons

Nu ska försäljningen av Subaru öka ordentligt i Sverige. Tio nya återförsäljare planeras öppna före sommaren, säger Torbjörn Lillrud, nytillträdd vd för generalagenten International Motors i Helsingborg.

– Bilarna passar vårt klimat. Nu gäller det för oss att höja imagen och kännedomen om märket och få ut bilarna dit där kunderna finns. Den låga marknadsandelen (0,39 procent) är en organisationsfråga, menar Torbjörn Lillrud.

Planerna är att Subaru ska ha tio nya återförsäljare före sommaren, och på längre sikt räknar man med att nå en marknadsandel på 1 procent. Det betyder en försäljningsökning med runt 150 procent. Till och med november hade det sålts 939 Subaru i Sverige
– Det är ingen orealistisk siffra, säger Torbjörn Lillrud. Kapaciteten har vi, nu är det mitt jobb att skapa lite mer självförtroende hos vår egen organisation.
– Med nya Legacy och Outback, ”Årets bil”-pris i Japan och Petter Solbergs rally-VM-guld kan man ju säga att bordet är dukat.
Torbjörn Lillrud, 40, kommer närmast från marknads- och försäljningssidan hos koreanska Kia.

Annons
Annons
Rulla till toppen