IRL ska bli säkrare – då sänks farten

Två svåra olyckor på kort tid, varav en med dödlig utgång, har fått IRL att agera. I ett försök att minska riskerna på de snabba...
Annons

Två svåra olyckor på kort tid, varav en med dödlig utgång, har fått IRL att agera. I ett försök att minska riskerna på de snabba ovalbanorna kommer IRL inför den kommande säsongen att införa regler som gör motorerna svagare.

Oktober var en svart månad för IRL. Först kraschade Kenny Bräck och skadades allvarligt. Knappt en vecka senare dödades Tony Renna i en våldsam krasch vid ett däcktest.
Inför årets säsong fick IRL-teamen helt nya motorpaket av motorleverantörerna Chevrolet, Toyota och Honda, något som bidrog till att farterna ökade markant.
I dag är V8-motorerna på 3,5 liter. En minskning till 3,0-liter skulle enligt leverantörerna medföra en fartminskning på tio procent på Indianapolis.
– Målet är att inte överstiga 254 km/h på ovalerna nästa år, säger IRL:s president Tony George till The Indianapolis Star.
Som exempel kan nämnas att Helio Castroneves klockades för 372,8 km/h i samband med årets Indy 500.
Även motorleverantörerna menar att något måste göras.
– Vi måste kontrollera farten och det här är bästa sättet att göra det på, säger Lee White på Toyota.
Premiären körs den 29 februari, men regeländringen kommer först i samband med Indy 500 i maj.
I Rennas fall tyder dock det mesta på att bilen blev luftburen, vilket orsakade kraschen. Av den anledningen kan IRL även komma att göra förändringar när det gäller bilarnas aerodynamiska egenskaper, skriver Aftonbladet.
Ett beslut när det gäller nya regler för bilarnas aerodynamik beräknas komma i februari.

Annons
Annons
Rulla till toppen