Trots fjolårets framgångar i STCC har årets säsong sett oviss ut för Richard Göransson. Men nu kan den 25-årige örebroaren andas ut – det blir STCC i en sprillans ny fabriksbil från BMW.
– Det finns bara en sak som gäller; vinna mästerskapet, säger Rickard Göransson.
|
Men nu är Richard Göransson klar för årets STCC. Och han får betydligt bättre resurser än tidigare; en fabriksny BMW och ett mycket nära samarbete med BMW Motorsport.
– Så här bra förutsättningar inför en säsong har jag aldrig tidigare haft i mitt liv, säger en jublande glad Rickard Göransson.
Själv har han tränat stenhårt i vinter, han har tappat fem kilo och är i bättre kondition än någonsin tidigare.
Stallkompis blir Niklas Lovén, 39-åring från Gislaved, som ifjol körde ovalracing i England. Han är amerikansk och svensk Formelmästare, dessutom körde han STCC för Vauxhall för tre år sedan.
– STCC är inget lätt mästerskap, här måste man vara ödmjuk inför uppgiften. Det är tufft och väldigt många bra förare. Detta är inte längre en lek. Jag måste tro på mig själv, men samtidigt erkänna att Richard Göransson är vinnarekandidaten.
West Coast Racing med stallchefen Dick Jönsson-Wigroth i spetsen vann SM/STCC för sex år sedan, då med Fredrik Ekblom som förare. Jönsson-Wigroth har jobbat med BMW sedan 1995 och är deras officiella BMW dealer team i Sverige.
– Ärligt talat så ligger vi ekonomiskt ett snäpp efter Volvo och Audi. Men materiellt är vi lika bra. Föraremässigt rankar jag Richard Göransson lika, om inte bättre än Ekblom och 'Flash', säger Dick Jönsson-Wigroth.