Hybrid-SUV:en drog 0,62 l/mil

I måndags berättade vi om att Ford skulle köra stadsjeepen Escape i hybridversion genom rusningstrafiken i centrala New York tills bränslet tog slut – för...
Annons

I måndags berättade vi om att Ford skulle köra stadsjeepen Escape i hybridversion genom rusningstrafiken i centrala New York tills bränslet tog slut – för att visa hur snål en hybrid kan vara. Nu vet vi: Escape Hybrid drog 6,2 liter bensin per 100 km.

Hybrid-SUV:en drog 0,62 l/mil

Under 37 timmar kördes hybrid-Escapen oavbrutet omkring på Manhattan, i morgon- och kvällsrusningen, med ett antal olika förare bakom ratten – bland andra skådespelaren Kevin Bacon och NASCAR-föraren Kurt Busch. När tanken var torr, hade bilen rullat 576 miles eller 92,7 svenska mil. Enligt Fords egna uppgifter, som redovisades vid den pågående bilsalongen i New York av högste chefen Bill Ford själv, hade hybrid-SUV:en dragit i genomsnitt 6,2 liter bensin per 100 kilometer.
Det är ungefär hälften av vad samma bil drar med en 3-liters V6-motor på 200 hästkrafter – den motor som hybriden jämförs med när det gäller fartresurser.
Ford Escape är en av USA:s populäraste stadsjeepar. Kallas Maverick i Europa och är till stor del identisk med Mazda Tribute. Hybridversionen har en 2,3-liters fyrcylindrig bensinmotor kombinerad med en elmotor på 80 hästkrafter.
Escape Hybrid börjar säljas i höst och blir då världens första serietillverkade hybrid-SUV, säger Ford, som hoppas att inte Lexus hinner före med sin RX-330 i hybridversion. Dessa båda bilar har faktiskt mer gemensamt än Ford vill erkänna: hela det avancerade transmissionssystemet bygger Ford på licens av Toyota. Det är samma system som i Toyotas serietillverkade hybridmodell Prius.
Det innebär i princip att bensin- och elmotorn samverkar och överför kraften (från endera motorn eller båda) till drivhjulen via en steglös växellåda. Vid landvägskörning laddar bensinmotorn ett stort 300-volts batteri placerat under bagageutrymmet, och vid bromsning omvandlas bilens rörelseenergi också till laddström. Vid acceleration hjälper elmotorn till, och tillsammans ger den fyrcylindriga bensinmotorn och elmotorn samma prestanda som en 3-liters V6-motor, enligt Fords egna uppgifter.
I stadstrafik stängs bensinmotorn av automatiskt vid stopp, och i låg fart används enbart elmotorn. Det här betyder att Escape Hybrid drar mindre bränsle i stadstrafik än på landsväg.
Vilket nu har bevisats, när Escapen på bilden körts oavbrutet i 37 timmar i centrala New York.

Annons
Annons
Rulla till toppen