Bara en ny diesel av tio i bästa miljöklassen

En stor del av de nya bensinbilarna klarar kraven för miljöklass 2005. Men av de nya dieselmodellerna hamnar 90 procent i sämsta miljöklassen! Anmärkningsvärt, anser...
Annons

En stor del av de nya bensinbilarna klarar kraven för miljöklass 2005. Men av de nya dieselmodellerna hamnar 90 procent i sämsta miljöklassen! Anmärkningsvärt, anser Konsumentverket, som gått igenom nybilarna på marknaden.

Bara en ny diesel av tio i bästa miljöklassen
Miljöklassningsfakta redovisas i Konsumentverkets nya utgåva av ”Bilar, bränsleförbrukning och vår miljö”. Cirka 60 procent av de nya bilmodeller som bjuds ut på den svenska marknaden tillhör nu miljöklass 2005, och de uppfyller därmed EU:s obligatoriska miljökrav för 2006.
Men 9 av 10 dieselmodeller klarar inte kraven utan hamnar i den sämsta kategorin, miljöklass 2000. Där hamnar också var femte ny bensinbil.
– Jag är förvånad att utvecklingen inte går snabbare. Särskilt anmärkningsvärt är det att ambitionsnivån för de flesta nya dieselmodellerna är så låg. Att de är bränslesnåla räcker inte för att lovorda dem med hänvisning till miljön. Först när dieslarnas övriga miljö- och hälsoskadliga utsläpp kraftigt reducerats, har tillverkarna gjort läxan, säger Karin Lindell, Konsumentverkets generaldirektör.
Utvecklingen går sakta även i miljöklasserna El /Hybrid, där det nu bara finns en enda ny bilmodell, Toyota Prius, av totalt 1 856 nybilar på marknaden. Även i gruppen bilar som drivs med de alternativa drivmedlen Etanol eller Biogas/Naturgas tillkommer bara en ny, Mercedes-Benz E200 NGT. Totalt finns det nu tretton alternativdrivna bilmodeller att välja bland på marknaden.
Bilens koldioxidutsläpp, den gas som ökar växthuseffekten mest, ingår inte i kriterierna för miljöklassystemet. Det är därför viktigt att förutom miljöklass även väga in bilens bränsleförbrukning inför köpet. Ju mer bränsle som går åt, desto högre koldioxidutsläpp och bränslekostnad. Sverige ligger här sämst till i hela EU – våra bilar drar nästan 20 procent mer bränsle än snittet i EU
Minst bränsle av årets nya bensinbilar drar hybridbilen Toyota Prius med en förbrukning på 4,3 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Den kan gå på egenuppladdad el vid start, låga hastigheter och acceleration – dvs då förbrukningen är som störst. Den är fordonsskattebefriad de första fem åren.
Bland årets nya dieslar är Audi A2 1,2 TDI 3L bränslesnålast, liksom Volkswagen Lupo 3 L TDI, båda drar 3,0 liter per 100 km och har miljöklass 2005.
Konsumentverkets häfte ”Bilar, bränsleförbrukning och vår miljö” har uppgifter om bränsleförbrukning, miljöklass och fordonsfakta för nya bilar 2004. Häftet sprids gratis där nya bilar säljs. Kan beställas eller laddas ned från
www.konsumentverket.se.
Där finns också den uppdaterade Nybilsguiden.

NYA BILMODELLER: Ordnade efter drivmedel, bränsleförbrukning och miljöklass
Bilar som kan köras på alternativa drivmedel i miljöklass 2005 (bokstavsordning)
Biogas/naturgasdrivna bilar
Mercedes-Benz E200 NGT
Opel Astra Kombi Enjoy
Opel Zafira 5D 1.6 Comfort
Volkswagen Golf Variant 2,0 Bifuel kr
Volvo S60 Bi-fuel CNG
Volvo S80 Bi-fuel CNG
Volvo V70 Bi-fuel CNG
Etanoldrivna
Ford Focus Flexifuel (finns även som herrgårdsvagn)
Hybrid, el/bensin-drivna
Toyota Prius HSD,

Bensinbilar med lägst förbrukning i miljöklass 2005
liter/100 km
Toyota Prius HSD (miljöklass: Hybrid): 4,3
Smart Fortwo coupé/cabrio: 4,7,
Smart Fortwo coupé/cabrio: 4,8
Kia Picanto 1,1: 4,9
Smart Roadster: 5,1
Smart Fortwo coupé Brabus: 5,3
Toyota Yaris 1.0: 5,6
Toyota Yaris 1.3: 5,6

Dieselbilar med lägst bränsleförbrukning som klarar miljöklass 2005, liter/100 km
Audi A2 1.2 TDI 3L: 3,0
Volkswagen Lupo 3L TDI: 3,0
Audi A2 1.4 TDI: 4,2
Opel Corsa 3D 1.3 CDTI: 4,4
Audi A3 1.9 TDI: 4,9
Ford Focus C-max 1,6: 4,9

Mer information på
www.konsumentverket.se

Annons
Annons
Rulla till toppen