Sjunde året med bottenbetyg för VW

Svenska bilägare tycks helt säkra i sin bedömning. För sjunde året i rad får nämligen Volkswagen-koncernen de sämsta betygen när verkstads- och servicekvalitet bedöms. Detta...
Annons

Svenska bilägare tycks helt säkra i sin bedömning. För sjunde året i rad får nämligen Volkswagen-koncernen de sämsta betygen när verkstads- och servicekvalitet bedöms. Detta enligt Motormännens nybilsenkät.

För sjunde året i rad gör de svenska bilägarna tummen ner för den service- och verkstadskvalitet som VW-koncernen erbjuder.
– Det som förvånar kring Volkswagen är att de har fått ännu sämre betyg än förra året trots att vi vet att de lagt ner ett stort arbete på sitt kvalitetsprogram, säger Terje Eklund, teknisk ansvarig på Motormännens Riksförbund.
På frågan ”Hur nöjd är du med verkstadspersonalen”? hamnar koncernens bilmärken Volkswagen, Audi och Skoda på sex av de sju sämsta platserna. Nästan lika illa bedöms bemötandet hos personalen.
Även Peugeot och Renault uppvisar stora problem.
– De senaste årens försäljningsframgångar har gjort att verkstadskapaciteten kommit att släpa efter. Här finns en uppenbar risk att Peugeot hamnar i samma fälla som Volkswagen om man inte snabbt sätter in åtgärder, säger Terje Eklund.
Bland de svenska bilmärkena kan konstateras att Volvos verkstads- och servicekvalitet är på väg uppåt i betygsligan efter några år med långa väntetider. Saab håller ställningarna och ligger över medelbetyget.
M-enkätens bästa betyg ger de svenska bilägarna till Mitsubishi, Mazda och BMW. Det är också hos dessa tre bilmärken fast nu med BMW i topp som kunderna bedömer försäljarnas bemötande som bäst, säger Terje Eklund.
M-enkäten, som har genomförts årligen sedan 1984, har besvarats av 13 341 nybilsägare. Betygen har satts av bilägarna själva efter ett års körning och avser ”årsmodell 2003”.

Annons
Annons
Rulla till toppen