Test av bilstolar visar stora kvalitetsskillnader

De bästa bilstolarna sett ur whiplash-synpunkt finns i Saab 9-5, Volvo S40 och Ford C-Max och Nissan Primera. Detta visar ett stort krockprov där Folksam...
Annons

De bästa bilstolarna sett ur whiplash-synpunkt finns i Saab 9-5, Volvo S40 och Ford C-Max och Nissan Primera. Detta visar ett stort krockprov där Folksam och Vägverket har kartlagt stolarnas funktion och inverkan på nackskador. Sämst klarade sig Audi.

Ett nytt krockprov från Folksam och Vägverket visar att det finns bilstolar utan aktiva skyddssystem mot pisksnärtskador som ändå visar god skyddsförmåga, liksom exempel på det omvända förhållandet. Ett exempel på detta är Ford C-max som har ett acceptabelt skydd mot pisksnärtskador även utan aktiva skyddskomponenter.
– Det faktum att vi kunnat belägga dessa variationer visar att aktiva nackskydd inte är någon garanti för goda testresultat, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Krockprovens syfte är att visa på skillnader mellan olika bilstolars förmåga att skydda mot nackskador vid kollision bakifrån.
Testet omfattar 14 stolsmodeller. Förra året gjordes ett liknande test. Det resultatet visade att de pisksnärtsskydd som Volvo och Saab introducerade i slutet av 1990-talet kunde halvera risken för pisksnärtsskada. Vidare analys av de testresultaten visade att antalet invalidiserade på grund av pisksnärtsskador (cirka 2 000 per år) skulle kunna minskas med hälften, om alla biltillverkare införde skyddssystem i nivå med de bästa.
– Vi har kört tre prov med varje bilstol och skillnaderna i stolarnas förmåga att skydda är mycket stor, säger Anders Lie, bilsäkerhetsexpert på Vägverket. De resultat vi har från såväl dessa krockprov som från verkliga bilolyckor är samstämmiga och understryker vikten av bilvalet.
De bästa stolarna kommer från Ford (C-Max), Volvo (S40), Nissan (Primera) och Saab (9-5). Sämst klarade sig Audi och deras A3-modell från 2004.
– Men när Audi fick ta del av resultaten initierade företaget omedelbart en serie förbättringar, vilka nu kommer att ingå redan i nästa årsmodell. Det är glädjande när en tillverkare tar problem med dåligt fungerande skydd på allvar och åtgärdar konstaterade brister utan dröjsmål, säger Anders Lie.
– En självklar förbättringspotential har även Opel Meriva, som erbjuder pisksnärtsskydd endast som tillval. Deras stol når goda resultat i vårt test, medan stolen utan skydd utsätter den åkande för mycket höga risker, påpekar Kullgren.
Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket menar att Sverige i dagsläget är ledande inom nackskadeforskning. Vägverket hoppas dock att Euro NCAP på sikt tar över den provning som Vägverket och Folksam nu utför.
– Euro NCAP tittar just nu på detta. Även om vi ser nu ser att saker faktiskt börjar hända är det nog först när Euro NCAP tar vid, som denna fråga får motiverad uppmärksamhet hos biltillverkarna, avslutar Claes Tingvall.

Annons
Annons
Rulla till toppen