Gröna Bilister vill skatta bort stadsjeeparna

Budgetförhandlingarna går vidare. En av de största stötestenarna gäller diverse miljöskatter. – Stadsjeeparna måste bort. Bästa sättet vore en kraftig skattehöjning på törstiga bilar, säger...
Annons

Budgetförhandlingarna går vidare. En av de största stötestenarna gäller diverse miljöskatter.
– Stadsjeeparna måste bort. Bästa sättet vore en kraftig skattehöjning på törstiga bilar, säger Gröna Bilisters ordförande Michael Koucky.

En av de viktigaste frågorna vid årets budgetförhandlingar handlar om dieselskatten. Miljöpartiet anser att dieselskatten minst ska ligga på samma nivå som beskattningen av bensin. Gröna Bilister ställer sig positiva detta eftersom de anser att detta skulle göra det mer attraktivt att välja snåla bilar och förnybara bränslen.
Andelen stadsjeepar i nybilsförsäljningen ökade ifjol med omkring 50 procent jämfört med året innan och uppgår nu till 7-8 procent.
– En enda stadsjeep släpper under sin livstid ut mellan 20 och 40 ton mer koldioxid än en stor familjebil. För varje stadsjeep som trängs på våra gator, minskar möjligheten att bromsa växthuseffekten. Därför skulle det ha stor betydelse om statsbudgeten innehöll en kraftig skattehöjning på törstiga bilar, Gröna Bilisters ordförande Michael Koucky.
Gröna Bilister menar att världen behöver föregångsländer som tar ett tydligt steg för att vända utsläppsökningen i trafiken och ställa om från fossila bilbränslen till förnybara. Efter hand stimuleras bilindustrin att lämna stadsjeepstänket till förmån för effektiva, bra miljöbilar.
– Med skatter som gör ineffektiva bilar som stadsjeeparna ointressanta kan industrin använda sin höga kompetens och innovationsförmåga till att utveckla och marknadsföra bilar som både är snåla, trafiksäkra och attraktiva, säger Koucky.

Annons
Annons
Rulla till toppen