Volvo förlorar miljarder på dollarraset

En stor del av Volvos försäljning, särskilt av stadsjeepen XC90, sker i USA. Den fallande dollarn orsakar därför miljardförluster för Volvo. Stadsjeepen XC90 introducerades på...
Annons

En stor del av Volvos försäljning, särskilt av stadsjeepen XC90, sker i USA. Den fallande dollarn orsakar därför miljardförluster för Volvo.

Stadsjeepen XC90 introducerades på den amerikanska marknaden i januari 2002. Då kostade en amerikansk dollar 10,90 svenska kronor. I dag är kursen under sju kronor.
Intäkten för varje XC90 som säljs i USA sjunkit från 212 000 till 138 000, alltså minus 74 000 kronor per bil, skriver Göteborgs-Posten.
Volvo vill inte ange exakt hur mycket dollarfallet kostar bolaget, men det rör sig om flera miljarder kronor.
Som plåster på såren går Volvo mot ett mycket bra försäljningsår i USA. Volvo har hittills sålt 116 000 bilar i USA, varav drygt 31 000 var stadsjeepar.

Annons
Annons
Rulla till toppen