”Mopedbilar är livsfarliga”

Små körkortsfria bilar som klassas som EU-mopeder kan vara livsfarliga att krocka med. Det slår tyska motororganisationen ADAC fast efter ett verkligt krocktest. Mopedbilen kollapsade...
Annons

Små körkortsfria bilar som klassas som EU-mopeder kan vara livsfarliga att krocka med. Det slår tyska motororganisationen ADAC fast efter ett verkligt krocktest. Mopedbilen kollapsade helt.


Provet gjordes med en typisk mopedbil, med stålrörsram och plastkaross, som krockades mot Renaults minsta bil Twingo med 40 km/h. Resultatet är skrämmande: mopedbilen kollapsade helt, den bröts av på mitten. Ratten försköts 10 cm bakåt och träffade förardockans huvud, som registrerade mycket svåra skador. Avgassystemet lossnade och tanken sprack så att bränslet rann ut.
Bilbältena utgör den enda säkerhetsutrustningen i de flesta mopedbilar. Detta eftersom bilarna enligt EU-reglerna inte får väga mer än 350 kg.
Efter det katastrofala krockprovet kräver ADAC att krockskyddet för de åkande omedelbart förbättras. En förutsättning för detta är att viktgränsen på 350 kg ändras, så att karossen kan byggas i kraftigare material och fler säkerhetslösningar kan byggas in. Exempelvis krockkuddar och bältesåtstramare.
Ett sätt att lösa säkerhetsproblemet skulle enligt ADAC kunna vara att man i stället trimmar ner (stryper) normala minibilar till en maxfart på 45 km/h, och att dessa då får köras med förarbevis klass I (för EU-mopeder). Strypningnen kunde sedan tas bort när föraren tagit vanligt körkort för bil.
Bakgrunden till ADAC:s krockprov är att det från 1 januari 2005 blir tillåtet för 16-åringar med förarbevis att köra mopedbilar. Fordon som alltså visade sig just så farliga som ADAC hade befarat före provet.

Krockdockan i mopedbilen fick mycket svåra skador, bland annat i huvudet sedan ratten trängt in 10 cm i kupén. Krockkuddar ingår inte i utrustningen.

Annons
Annons
Rulla till toppen