Extraljusramp med xenon-teknik

De populära ramperna med flera små extraljus har nu fått en ny familjemedlem: EX3000 Xenon. De två halogenlamporna på sidorna har kompletterats med två xenonlampor...
Annons

De populära ramperna med flera små extraljus har nu fått en ny familjemedlem: EX3000 Xenon. De två halogenlamporna på sidorna har kompletterats med två xenonlampor i mitten. Storleken är samma som förut och rampen får plats under nummerplåten på de flesta bilmodeller.

Extraljusramp med xenon-teknik
Extraljusramp med halogen ytterst och två xenonlampor i mitten.


Extraljusramp med xenon-teknik
Den som vill komplettera en äldre ljusramp med xenon, kan
eftermontera en sådan här enhet.

På moderna bilar är det inte så lätt att hänga på stora extraljus, dels får de inte plats och sedan passar de inte in i designen. Samtidigt säger fysikens lagar att ju större reflektor man har, desto bredare och starkare blir ljusbilden.
Ett svenskt, eller rättare sagt småländskt, alternativ har varit att montera en ljusramp med allt från två till sex små extraljus. Räckvidden blir inte lika lång som med stora strålkastare, men i gengäld blir ljusbilden bred och jämnt belyst.
Den stora fördelen med ljusrampen är förstås att den kan monteras på nästan alla moderna bilar. Bredden är ungefär samma som en registreringsskylt och de medföljande fästanordningarna medger montering i samma område som skylten, eller så hänger man den i fronten. Tack vare en relativt låg vikt går det att fästa ljusrampen direkt i stötfångarplasten och ändå få en stabil montering.
Senaste modellen från Extraljus i Ålem AB är alltså en ramp med både xenon- och halogenlampor. De två xenonljusen i mitten ger betydligt mer ljusstyrka (cirka tre gånger mer än halogen) och längre ljusbild. De två halogenlamporna på sidorna är vinklade och ger samma goda bredd.
Precis som förut är ljusrampen tillverkad i rostfritt och lackerat aluminium, ett serienummer fungerar som stöldmärkning och lamporna är helgjutna med kristallklas. Elektronikenheten till xenonlamporna monteras i motorrummet och enbart lampan är därför ointressant att stjäla. Halogenlamporna kan demonteras framifrån och det är därför enkelt att byta glödlampa, xenonljusen brinner i minst 2 500 timmar varför byte knappast blir aktuellt.
EX3000 Xenon börjar levereras i april och priset är satt till 4 900 kronor. Traditionella extraljus med xenonteknik kostar från 3 000 kronor/styck så priset är ändå relativt lågt för en komplett ljusramp. Varje xenonlampa drar bara 35 watt, så totalt drar rampen 180 watt (vilket är en extraförbrukning som de flesta bilar klarar utan problem).
De som inte kan vänta till april eller vill uppdatera sin befintliga EX3000 S ljusramp kan köpa till lösa xenonlampor. De passar rakt på gamla rampen (upp till fem år gamla ljusramper från Extraljus) och kostar 2 300 kronor styck.
Ljusramperna har blivit vitt spridda och även kopierade av asiatiska tillverkare. I höstas vann Extraljus i Ålem AB en rättslig tvist med pirattillverkarna och kunde, via sitt mönsterskydd, förbjuda vidare försäljning av kopior.

Annons
Annons
Rulla till toppen