GM: ”Saab överlever som bilmärke”

– Vi gillar Saab, och vi kommer att behålla märket, sa GM:s vice ordförande Bob Lutz på bilmässan i Amsterdam som avslutades i går. Vi...
Annons

– Vi gillar Saab, och vi kommer att behålla märket, sa GM:s vice ordförande Bob Lutz på bilmässan i Amsterdam som avslutades i går. Vi ska göra allt som krävs för att behålla den svenska karaktären hos Saab.

GM:
Saab får fortsätta att vara Saab. Här är senaste skapelsen, 9-3 kombi.

General Motors kommer att behålla Saab som bilmärke, men inte nödvändigtvis som en självständig svensk bilfabrik.
Bob Lutz, vice ordförande i GM och ansvarig för produktutveckling, uttalade sig för Automotive News Europe under bilsalongen i Amsterdam i fredags.
Han betonade att GM vill ha kvar Saab som bilmärke, med den svenska karaktär som förknippas med namnet. Men GM är också beslutna att stoppa förlusterna hos Saab. Förra året förlorade Saab cirka 200 miljoner dollar på grund av dålig försäljning och höga produktionskostnader i Trollhättan.
Ett tag förra året diskuterades internt hos GM om man över huvud taget skulle låta Saabmärket överleva. ”Men vi har passerat det stadiet nu”, säger en GM-källa enligt Automotive News Europe. ”GM behöver ett globalt premiummärke, och det ska vara Saab.”
Men för att Saab ska bli lönsamt krävs en produktion i Trollhättan på cirka 250.000 bilar per år, sa Bob Lutz. ”Vi kan inte subventionera en bilfabrik som går med förlust.”
Tyska källor hävdar att det är praktiskt taget klart att nästa mellanklassmodell för Europa kommer att byggas i Rüsselsheim. På den plattform som kallas Epsilon ska nästa generation Saab 9-3, Opel Vectra samt Cadillac BLS baseras.
Av dessa är det klart att Cadillacen ska byggas i Trollhättan.
Alla Saabar ska i fortsättningen dela plattform (”arkitektur”) med andra GM-bilar, men ett särskilt designteam ska arbeta med att bygga in en hög grad av ”svenskhet” i bilarna med Saabmärket.

Annons
Annons
Rulla till toppen