Internet ger bäst information vid bilköp

En undersökning i Australien visar att internet ger mest och bäst information inför ett bilköp. TV-reklam kom först på sextonde plats! Allt går att sälja...
Annons

En undersökning i Australien visar att internet ger mest och bäst information inför ett bilköp. TV-reklam kom först på sextonde plats!

Allt går att sälja med mördande reklam, sägs det. Men även om det är en tillspetsad formulering så gäller det för bilindustrin att rätt portionera ut sina reklampengar där de gör mest nytta.
En ny undersökning från Australien visar att bilindustrin kanske får börja tänka om. Det var företaget AC Nielsen som för Time Inc gjorde en undersökning på vilket beslutsunderlag som bilköpare skaffar sig innan de slår till på en ny bil.
Resultatet är intressant då de knappast speglar hur bilindustrin portionerar ut sina reklampengar, där cirka hälften går till tv-reklam.
Undersökningen visar att internet, biltidningar och dagstidningar är de viktigaste vägarna till information. Så mycket som 65 procent av bilköparna sa att de använde internet för att söka information en vecka innan köpbeslutet togs. Den näst viktigaste vägen för att få reda på mer om en bilmodell var att fråga släktingar och vänner. På tredje plats kom en mixad grupp av biltidningar, dagstidningar, bilbroschyrer och bilförsäljarens muntliga information.
Undersökningen omfattade 2.500 personer och av dessa var det bara 32 procent som ansåg att tv-reklamen var viktig för köpbeslutet, vilket inte ledde till mer än en 16-plats för televisionen som beslutspåverkare. Ganska märkligt då bilindustrin i Australien lägger ganska precis hälften av sina reklampengar på just tv-reklam.

Annons
Annons
Rulla till toppen