Barnsäkerhet går inte att sälja

Inga resurser sparas för att få ett bra betyg i krocktesterna. För ett bra krockbetyg går att sälja. Det gör däremot inte barnsäkerhet. Ingen möda,...
Annons

Inga resurser sparas för att få ett bra betyg i krocktesterna. För ett bra krockbetyg går att sälja. Det gör däremot inte barnsäkerhet.

Barnsäkerhet går inte att säljaIngen möda, inga pengar sparas för att få ett så bra betyg som möjligt i de krocktester som anordnas av EuroNcap eller dess amerikanska och asiatiska motsvarigheter.
Bra krockbetyg kan man slå upp på reklamtavlorna.
Krocksäkerhet går att sälja.
Men det gör inte barnsäkerhet.
Säkra barnstolar, bra och framför allt användarvänliga bälten och fastsättningsanordningar testas och utvecklas jämförelsevis mycket lite.
Medicinsk expertis, inte minst i Sverige, har gång på gång påpekar att det är livsfarligt att sätta de minsta barnen framåtvänt.
Musklerna i barns nackar klarar inte att hålla emot det tunga huvudet vid en krock – risken för bestående men av en pisksnärtskada eller något ännu mer allvarligt är överhängande.
I Sverige har vi därför traditionen att låta småbarn åka bakåtvänt.
Men ute i Europa vill man inte höra på det örat.
Där fortsätter man att placera även de minsta barnen i framåtvända barnstolar. Och tillverkarna av barnstolar rekommenderar föräldrar att göra så.
Inte heller biltillverkarna förefaller att vilja ta ansvar för att öka säkerheten för de minsta.
Alla biltillverkare fortsätter envist att bygga in krockkudde för framsätespassageraren.
Trots att det är helt onödigt.
En person i framsätet som har bältet på sig kan inte slå i instrumentbrädan. Helt enkelt för att avståndet fram till instrumenbrädan är för långt.
Kudden är därmed helt onödig.
Vad värre är, passagerarkrockkudden förstör samtidigt möjligheten att låta de minsta barnen åka säkert, alltså bakåtvända i barnstol i framsätet.
Vem vill ha sitt barns huvud fastspänt några centimeter ovanför en kraftig gas- eller krutladdning?
Bilindustrin har därför löst problemet. Tyvärr på strutsens vis.
Numera kan man desarmera sprängladdningen, själv eller på verkstaden.
Men själva sprängladdningen finns ju kvar i instrumentbrädan.
Och ingen kan med hundraprocentig säkerhet lova att den inte exploderar, även om den förefaller desarmerad.
Barnsäkerhet är alltså inte viktigt för biltillverkarna.
Om den vore det så skulle alla bilar säljas utan passagerarkudde. Eller med kudden som tillval.
Volvo försökte länge göra så. Heders åt den filosofin.
Men numera är krockkudde på passagerarplats standard även hos Volvo på de nya modellserierna.
Barnsäkerhet säljer tydligen inte.
Tyvärr.

Annons
Annons
Rulla till toppen