BMW/Mini störst av premiummärkena

När försäljningssiffrorna från augusti blivit sammanställda visar det sig att BMW sålde fler bilar än ärkekonkurrenten Mercedes om respektive submärke, Smart och Mini tas med...
Annons

När försäljningssiffrorna från augusti blivit sammanställda visar det sig att BMW sålde fler bilar än ärkekonkurrenten Mercedes om respektive submärke, Smart och Mini tas med i kalkylen.

Premiumbilar blir allt mer efterfrågade. Försäljningen ökar för så väl BMW, Mercedes och Audi, men det är BMW/Mini som tar över tätpositionen med 99.755 sålda bilar världen över. Det är en ökning med 12,4 procent. En stor del av den senaste ökningen kan tillskrivas nya X5 samt den nya Minin som har ökat i försäljning med 24 procent.
Mercedes, tillsammans med Smart, sålde under samma period 96.200 modeller. Hos tillverkaren i Stuttgart är det den stora efterfrågan på nya C-klass som är mest glädjande.
Om man tar bort försäljningssiffrorna för Smart så såldes det 89.100 bilar med en stjärna på grillen. Det betyder att som enskilt varumärke är Mercedes fortfarande större än BMW vars augustiförsäljning bestod av 85.003 enheter.
Audi ligger en bit bakom sina landsmän med 66.400 sålda bilar vilket är en ökning med 4,2 procent.

Annons
Annons
Rulla till toppen