Här kommer BMW:s aktivitets-sedan!

Hos BMW är det förbjudet att tala om MPV, van och familjebuss. Och suvarna ska helst kallas SAV, med A för aktivitet. Nu är bilen...
Annons

Hos BMW är det förbjudet att tala om MPV, van och familjebuss. Och suvarna ska helst kallas SAV, med A för aktivitet. Nu är bilen här nedanför på gång, och BMW-chefen kallar den PAS, för Progressive Activity Sedan (?). Vi i media tror att den ska heta V5, av samma skäl som Volvon heter V50: V står för versatile, allsidig, på engelska. Oavsett etikett handlar det om en interiörflexibel kombicoupé byggd på teknik från 5- och 7-serien. Om två år finns den att köpa.

Här kommer BMW:s aktivitets-sedan!

Den kallas Progressive Activity Sedan, PAS, men kommer sannolikt i färdigt skick att heta V5. Den bygger på teknik från både 5- och 7-serien.

I den ständigt pågående kampen mellan de tyska premiummärkena börjar det alltmer likna ”följa John”: kommer A med en ny modell, blir det snart en liknande från B. Eller från M.
En genomgång av framtidsplanerna visar att alla tre märkena verkar ha täckt varje tänkbar lucka i modellutbudet inom tre år. Men tittar man riktigt noga, framgår det att BMW faktiskt har lyckats hitta en nisch som Audi och Mercedes inte direkt kan matcha: det handlar om bilen på bilderna här.

Här kommer BMW:s aktivitets-sedan!

PAS är i likhet med den i höstas presenterade X6 en kombicoupé, med stor baklucka som inkluderar bakfönstret och skjut- och fällbart baksäte. Den erbjuds fyra- eller femsitsig.

Redan 2005 talades det om att BMW skulle komma med en modell för att möta Mercedes crossover R-klass, med praktisk flexibel inredning och stor bagagelucka à la kombi. BMW bekräftade så småningom vagt att man arbetade på en rymlig och funktionell lösning under begreppet ”raumfunktionales Konzept (RFK)”. Detta eftersom BMW hårdnackat vägrar anamma begreppet ”van” eller MPV för sina bilar.
Nye chefen Norbert Reithofer har aldrig gillat det knöliga RFK, och nu kallas projektet i stället Progressive Activity Sedan (PAS). Det är knappast smidigare, och vad det betyder är inte självklart, eftersom BMW inte har avslöjat några detaljer om den nya modellen.

Här kommer BMW:s aktivitets-sedan!

Den nya kombicoupén testkörs som kraftigt maskerade prototyper där man försöker dolja taklinjen.

Vi vet dock att den inte alls liknar Mercedes R-klass, som man trodde från början, utan snarare stjärnmärkets fyradörrars coupé CLS. Närmare R-klass ligger då den på Frankfurtsalongen presenterade BMW X6, som baseras på X5 och ska byggas jämsides med den i BMW:s USA-fabrik.

Här kommer BMW:s aktivitets-sedan!

PAS är minst 5 cm längre än 5-serie kombi (Touring) och har drygt 10 cm längre axelavstånd (cirka 300 cm).

Den ”progressiva aktivitets-sedanen” går internt under beteckningen V5, vilket tydligare säger vad det handlar om: en allsidig (på engelska ”versatile”) bil med fem dörrar. Vad det officiella namnet blir är inte känt, så tills vidare får vi kalla den PAS.

Här kommer BMW:s aktivitets-sedan!

Hela bakpartiet utgörs av en baklucka à la kombi, men det ryktas också att den kan vara tvådelad, med nedre delan separat öppningbar (som på kommande Skoda Superb). Normal bagagevolym är runt 600 liter (5-serie Touring rymmer 500 liter) och maximal volym med nedfällt baksäte är cirka 1.750 liter.

Enligt vad vår tyska kollega auto motor und sport fått fram baseras den nya modellen på en mix av komponenter från nästa 5-seriekombi (start sommar 2010) och nästa 7-serie (premiär hösten 2008).

I övrigt vet i skrivande stund följande:
* PAS blir knappt 490 cm lång, med ett axelavstånd på strax över 300 cm.
* Karossen har fyra sidodörrar och stor baklucka som inkluderar bakfönstret.
* PAS är i grundversion fyrsitsig, med fullt inställbara stolar även baktill. Tresitsigt baksäte är tillval.
* Modulär mittkonsol i baksätet innehåller prylfack, arbetsbord, reglage för bild, ljud och klimat med mera.
* Bagagevolymen ligger runt 600 liter och blir med nedfällt baksäte cirka 1.750 liter totalt.
* PAS väger i grundversion cirka 1.900 kg och lastar i storleksordningen 600 kg.
* Standardhjulen är 18-tummare, men fälgar upp till 21 tum kan användas.
* I utrustningen ingår bland annat start-stopp-automatik, bromsenergiåtervinning och andra ”Efficient Dynamics”-lösningar, displayprojektion i vindrutan samt dödavinkeln-varning i ytterspeglarna.
* Bakhjulsdrift är standard, fyrhjulsdrift är tillval.
* Alla BMW:s assistanssystem för säker och njutbar körning finns givetvis att tillgå – bland dem aktiv styrning, krängningsstabilisering, ställbara stötdämpare och avståndsradar med nödbroms.
* Motorprogrammet omfattar två dieselsexor på 245 respektive 300 hk samt bensinsexan på 306 hästkrafter och V8:an på 408 hästar och 600 Nm.
* Växellådan är en ny åttastegad automat från ZF, med inbyggd stopp/start-funktion.
* PAS börjar byggas i Dingolfing-fabriken i Tyskland 2009.
* Beräknad årsproduktion: 30.000 exemplar.
* Senare tillkommer den tvåstegs hybrid-drivlina som utvecklats i samarbete med GM och Mercedes.

När PAS/V5 ska presenteras, finns inga säkra uppgifter om. Den kanske står i Paris nästa höst, eller också väntar man till Detroit eller Genève 2009. Den som lever får se.
Aktivitets-sedanen är en av många nyheter i BMW:s produktprogram de närmaste tre fyra åren.
Närmast i tur står ”världens första SAC” (Sport Activity Coupé) – BMW X6 i serieklart utförande. Den pressvisas i mitten av december och begår publikpremiär på Detroitsalongen i mitten av januari 2008.
I Detroit står också cabrioletversionen av 1-serien, som får Europapremiär i Genève i mars.
Hösten 2008 (sannolikt på Parissalongen) är det dags för en ansiktslyftning av 3-serien och ett år senare (Frankfurt 09) får vi se X1 – en lillebror till X3 som ska slåss mot VW Tiguan och dess kusin Audi Q3 – och Toyota RAV4, Opel Antara, Volvo XC60 och…

Under 2011 kommer så serieversionen av spektakulära konceptet CS – som en 2+2-sitsig Gran Turismo med 8- och 10-cylindriga motorer på runt 500 hästar från trimdivisionen M GmbH. 12 000 bilar om året planeras.

Spionbilder: SB-medien
Datorbilder: Schulte

Annons
Annons
Rulla till toppen