Här är Tata Nano – världens billigaste bil!

Just som han håller på och köper Jaguar och Land Rover, genomför han sitt livs projekt: världen billigaste bil. Ratan Tata presenterade i torsdags bilen...
Annons

Just som han håller på och köper Jaguar och Land Rover, genomför han sitt livs projekt: världen billigaste bil. Ratan Tata presenterade i torsdags bilen som ska sätta Indien på fyra hjul. Fabrikspriset är motsvarande 2.500 dollar eller 16.300 kronor. Då får man fyra sittplatser, 33 hästkrafter, elhissar och automatlåda. Men inga krockkuddar.

Här är Tata Nano - världens billigaste bil!

Världens billigaste bil. Tata Nano säljs från fabrik för 16.200 kronor. Med hygglig plats för fyra i en stålkaross. Men utan krockkuddar.

Ratan Tata, en reslig karl på 70 år, kunde i torsdags stolt visa upp den länge omdiskuterade bilen för ”1 lakh” vilket står för 100.000 rupier, motsvarande 2.500 dollar eller drygt 16.000 svenska kronor. Det är fabrikspriset. I bilhallen hamnar den förmodligen på runt 3.000 dollar.
Presentationen skedde under stort mediauppbåd på bilsalongen i New Delhi, som öppnade på torsdagen.
Ratan Tata är styrelseordförande för Tata-gruppen som är ett jätteföretag i Indien, med tillverkning av allt från livsmedel till jorbruksmaskiner och bussar. Och bilar alltså. Han beskrivs som en av Indiens allra rikaste män.

Här är Tata Nano - världens billigaste bil!

En man och hans förverkligade dröm: Ratan Tata premiärvisade Nano i New Delhi på torsdagsmorgonoen, svensk tid.

Men Mr Tata har under åtskilliga år drivit projektet med ”världens billigaste bil”, som ska ge Indiens lågavlönade befolkning ett alternativ till den två- eller trehjuliga motorcykeln. Nu är bilen klar, och den är döpt till Nano. Det för tankarna till något litet, och bilen är liten – 310 cm lång – liksom prislappen.
För mellan 18 och 19 svenska tusenlappar kan indierna nu köpa en bil som har plats för fyra åkande med hyggligt utrymme (Ratan Tata, som är lång, har själv varit måttreferens). Den har en tvåcylindrig bensinmotor på 624 kubikcentimeter med balansaxel, steglös växellåda och bränsletank på 30 liter. Hela drivpaketet sitter baktill och driver bakhjulen.

Här är Tata Nano - världens billigaste bil!

Inredningen är spartansk men ger hygglig plats för fyra åkande. Bilen är 160 cm hög, så även långa personer som Ratan Tata kan sitta rakryggade.

I standardutrustningen på version Deluxe ingår luftkonditionering (manuell), elfönsterhissar och dimljus. Bromsarna har skivor fram och trummor bak.

Däremot saknas all säkerhetsutrustning som vi tar för självklar i Europa. Inte ens krockkudde för föraren finns att få – inte ens som extra utrustning. Men Tata säger att bilen uppfyller de gällande statliga indiska säkerhetskraven. Likaså underskrider den gränsvärdena för avgasutsläpp, och Mr Tata betonar att Nano är betydligt mindre skadlig för miljön än de miljontals motorcyklar som rullar på de indiska vägarna.

Ratan Tata ser den första Nano bara som en början på hans projekt. Det kommer välutrustade varianter så småningom, sa han vid presentationen. ”Och på dem tjänar vi lite mer pengar. Därför törs jag säga att det här projektet kommer att gå med vinst – trots att det är världens billigaste bil.”
Tata Nano börjar säljas i Indien under andra halvåret i år.
Mr Ratan utesluter inte att Nano kommer att exporteras till många marknader utanför Indien – även Europa. ”Och då kommer den att motsvara alla säkerhets- och miljökrav som gäller där”, sa den stolte projektledaren.

Annons
Annons
Rulla till toppen