Kör dieselmotorn på etanol - snålt och miljösnällt!

Att kombinera dieselmotorn med etanolbränsle låter som en omöjlighet. Men lastbilstillverkaren Scania har levererat sådana "etanoldieslar" i 20 år och skapat en unik kombination av hög verkningsgrad och förnyelsebart bränsle. Vi besökte Scania i Södertälje för att ta reda på mer om framtidsmotorn och om tekniken kan hitta ner i personbilar. Artikeln publicerades först i auto motor & sport 1-2008 och nu lägger vi ut hela innehållet som en pdf-fil.

Bild 378877

Scanias femcylindriga bussmotor är på 9,0 liter och ger 270 hk och 1.200 Nm. Används av bland annat lokaltrafiken i Stockholm. Verkningsgraden är 43 procent, bara en procent ifrån dieselmotorerna! KLICKA FÖR STÖRRE


Sällan har väl en debatt "exploderat" på ett sådant sätt som när Alrik Söderlind intervjuade Scanias utvecklingschef Hasse Johansson i höstas. Hasse Johansson berättade om Scanias motorer som med dieselprincipen och etanol som bränsle kunde ge en verkningsgrad på 43 procent - borde inte det vara något för personbilar?
"Varför har vi inte fått reda på detta förut?" undrade många läsare. Här fanns uppenbarligen en teknik som kunde kombinera ett förnyelsebart bränsle som etanol med hög effektivitet. Vi beslöt oss för att borra i ämnet på djupet och åkte till Södertälje och Scanias utvecklingsavdelning.
Lastbilar är kanske inte de mest sexiga fordon man kan tänka sig men under det bruxiga skalet döljer sig en högteknologisk förfining som man blir imponerad av. Till skillnad mot personbilstillverkarna så har lastbilsindustrin inte ägnat sig åt gnäll utan steg för steg sänkt bränsleförbrukningen. Idag är moderna lastbilar helt häpnadsväckande snåla, ett ekipage på 40 ton drar cirka 3 l/mil (30 l/100 km) i landsvägstempo. Sett till vikten är det enormt mycket bättre än vad personbilarna kan uppvisa.
Scania är ett av världens mest framgångsrika lastbilsföretag och deras forskning ligger långt fram, bland annat har de utvecklat ett eget insprutningssystem för att bli fria från underleverantörernas begränsningar.
Etanolartikeln och besöket hos Scania väckte så mycket uppmärksamhet och debatt att vi beslutat oss för att göra den tillgänglig för alla, även de som missade tidningen efter julstressen. Du kan ladda ner artikeln som en pdf-fil genom att klicka här.
Största nackdelen med dieselmotorer som drivs med etanol är att de inte är "flexifuel", det vill säga kan köras på andra bränslen. Ska den här typen av snåla motorer komma ut på marknaden måste man ha en ny typ av pump på mackarna som kan blanda ihop olika bränsle. E85 blandas från två tankar med bensin och etanol, E95 blandas från tre tankar med etanol, tändförbättrare och några procent vatten.
En ny typ av blandningspumpar skulle samtidigt ha den fördelen att många nuvarande bilmodeller skulle kunna tankas med "E10" eller kanske "E15" med en högre andel etanolinblandning. Flertalet av VAG- och Toyota-modeller är redan förberedda att köras på E10.