Mercedes först ut med lithiumjon batteri

Hittills har lithiumjon-batterier mest använts i hemelektronik. Men nu verkar Mercedes ha hittat ett sätt att anpassa stora litiumjon-batterier i en bil. Det nya batteriet...
Annons

Hittills har lithiumjon-batterier mest använts i hemelektronik. Men nu verkar Mercedes ha hittat ett sätt att anpassa stora litiumjon-batterier i en bil. Det nya batteriet kommer att användas i modellen S400 BlueHybrid som börjar säljas nästa år, vilket innebär att Mercedes är först ut på marknaden med lithiumjon-batterier.

 

Mercedes först ut med lithiumjon batteri

Mercedes verkar ha bemästrat värmeproblemen med lithiumjon-batterierna, bland annat genom att kyla dem med luftkonditioneringen. KLICKA FÖR STÖRRE

Mercedes ser ut att bli den första biltillverkaren att använda ett litiumjon – batteri i en serieproducerad hybridbil. Genom att integrera batteriet i bilens klimatsystem försäkrar man sig om att batteriet alltid arbetar under rätt förhållanden i temperaturer mellan 15 och 35 grader. Detta förlänger batteriets livslängd och möjliggör maximal prestanda. Fördelen med lithiumjon-batteriet är att det är väldigt kompakt och har mycket bättre prestanda än konventionella nickelmetallhydrid batterier.
Nackdelen är dess känslighet för låga temperaturer, något Mercedes undviker att nämna. Eftersom batterierna är varma så är de inte så köldkänsliga, men om bilen skulle parkeras på en kall plats under längre tid finns risken att batteriet fryser sönder, om inte någon typ av tempererad uppvärmning är arrangerad. Mercedes har förmodligen en lösning på detta problem, men det är känt att till exempel Toyota långtidstestar batteritypen på kalla ställen för att absolut vara säkra på det fungerar även under mycket kalla förhållanden.

Mercedes först ut med lithiumjon batteri

Dr.Thomas Weber är styrelsemedlem på Daimler AG och ansvarig för utvecklingsavdelningen, därmed i allra högsta grad involverad i de nya Bluetec-modellerna. KLICKA FÖR STÖRRE

Tekniken lithiumjon-batterier kommer att introduceras nästa år i lyxsedanen S400 BlueHybrid. Tillsammans med hybridmodulen utvecklar bilen 299 hästkrafter och 0 – 100 km/h avverkas på 7,3 sekunder. Trots de fartresurserna hamnar förbrukningen på måttliga 7,9 liter per 100 km. Mercedes antyder också att vi snart ska få se liknande teknik i en dieselmodell, med då ännu mera imponerande bränslesiffror.
En viktig aspekt är att Mercedes väljer att lansera tekniken på sin dyraste bilmodell. Det beror på att tekniken är dyr och i nuvarande läge blir svår att räkna hem i form av minskade bränslekostnader. I segmentet lyxbilar är man mindre känslig för pris och kan kosta på sig en miljöimage. Längre fram kommer tekniken att vara massproducerad och därmed billigare, men inte så tidigt som nästa år.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen