GM börjar året med storförlust

GM redovisar en nettoförlust på över 19 miljarder kronor för årets första kvartal. För att komma tillrätta med problemen kommer GM att upphöra med så...
Annons

GM redovisar en nettoförlust på över 19 miljarder kronor för årets första kvartal. För att komma tillrätta med problemen kommer GM att upphöra med så kallad badge engineering. I alla fall om man ska tro på Bob Lutz senaste uttalanden.

GM börjar året med storförlust

Konceptbilen Buick Invicta som visades upp i Peking för två veckor representerar GM:s globala plattformsstrategi. Konceptet är framtaget genom ett samarbete mellan Kina och USA som är Buicks två största marknader, där Kina numera är storebror.

När räkenskaperna för årets första kvartal är summerade hos biljätten General Motors visar kvartalsrapporten upp blodröda siffror – en nettoförlust på 3,25 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 19,63 mdkr. I en officiell förklaring till förlusten ger GM en känga till fackförbundet UAW.

GM börjar året med storförlust

Bob Lutz, 75år, styr GM mot internationella farvatten.

En två månader lång strejk hos underleverantören American Axle & Manufacturing Holdings påstås ha kostat GM cirka 800 miljoner dollar (4,84 mdkr) i merkostnader.
Men en stor del av förlusten kan härröras till den vikande försäljningen på hemmamarknaden. Nyligen meddelade GM att man kommer skära ned produktionen av stora suvar och pickuper med 140.000 fordon på grund av den vikande efterfrågan i detta segment.
Bara under mars månad minskade hemmaförsäljningen för GM:s ”fullsize-fordon” med 20 procent. Även det övriga sortimentet visar upp en vikande försäljningstrend med en minskning på 10 procent för det första kvartalet.
Därför skriver GM ned prognosen för det andra kvartalet med 130.000 fordon till 950.000 enheter. Orsaken är till stora delar den oroliga ekonomin i USA. Faktum är att det endast är BMW och Volkswagen som går mot strömmen och kan presentera en försäljningsökning i Nordamerika.
Däremot ser det allt ljusare ut för GM på det globala perspektivet. I Sydamerika, Asien och Europa säljer GM allt fler bilar. Allra bäst går det i Ryssland där försäljningen ökade med 78 procent.
För att fortsätta den globala expansionen meddelar General Motors produktchef, Bob Lutz, att ”badge engineering” INTE är rätt väg att gå utan att de kommer att utveckla en annan plattformsstrategi som kommer att ge en större produktsdifferentiering.

Han lyfter fram konceptbilen Buick Invicta som nyligen visades upp på bilmässan i Peking och är framtagen genom ett samarbete mellan GM:s utvecklingsenheter i Shanghai och Michigan. Invicta är i princip nästa generations Buick LaCrosse som kommer att dela arkitektur med andra GM-modeller från bland annat Chevrolet, Opel och Saab.
Enligt herr Lutz visar det hur framtidens GM-modeller kommer att dela arkitektur med många gemensamma delar under skalet men utan att det syns utåt. ”General Motors… …kommer att införa fler emotionella element i bilarna och att identifiera sig mer med kunderna.” skriver Bob Lutz på GM:s egna blogg – ”Fastlane blog”.
Motivet är, enligt Lutz, att satsa allt mer på gemensamma globala arkitekturer där allt större arbete läggs åt att ge varje märke sin egen prägel på den slutgiltiga produkten utan att köparen anar det mekaniska släktskapet med andra GM-produkter.

Annons
Annons
Rulla till toppen