Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

När du trodde att du sett det mesta dyker BMW:s chefsdesigner Chris Bangle upp och ändrar allt. Gina-projektet vill visa hur långt man kan komma...
Annons

När du trodde att du sett det mesta dyker BMW:s chefsdesigner Chris Bangle upp och ändrar allt. Gina-projektet vill visa hur långt man kan komma genom att lämna stela karossytor och istället använda töjbart, flexibelt gummimaterial. Aerodynamik, funktion och ergonomi kan anpassas efter behov!

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Tittar man noga så syns det att karossen inte består av plåt eller plast, utan är uppspänd gummiduk. KLICKA FÖR STÖRRE

Christopher E. Bangle är en man vars arbete sällan lämnar någon oberörd – och det får väl sägas vara ett gott betyg för en designer. Att Chris Bangle helt svängt om BMW:s designspråk under de senaste modellgenerationerna torde inte ha missats av någon och nu är det dags att förskjuta perspektiven igen – med ”Gina”.
Gina står för ” Geometrie und Funktionen in N-facher Ausprägung” som det heter på klingande tyska. Det är en princip som vill blicka en bit in i framtiden där design fortsatt är mycket viktig, kanske ännu viktigare än idag och ett absolut kärnvärde för de premiummärken som vill lyckas med att fånga kundernas intresse och spegla deras personlighet.
Gina Light Visionary Model skapades faktiskt så tidigt som 2001 och en del av de ursprungliga idéerna känner vi igen i nuvarande Z4, som snart uppnått ålder för generationsskifte, samt även 1-serien. Varför BMW valt att hålla konceptbilen Gina utanför strålkastarljuset så länge framgår inte.

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Det flexibla materialet ger helt nya möjligheter och en del karosskarvar som vi tar för givna behövs inte längre. KLICKA FÖR STÖRRE

För att lyckas i framtiden räcker det inte bara med intressant design, enligt Chris Bangle, utan den måste också vara flexibel och det vill man illustrera med den nya konceptbilen.
Utgångsämnet är en konceptbil som delar tekniska komponenter med numera nedlagda Z8 och vi kan tydligt se att designen påverkat flera, efterföljande modeller.
– De personliga önskemålen från kunderna kommer att förändra inställningen till våra produkter, berättar Chris Bangle, och det förändrar även vår egen syn och förståelse inom bilindustrin.
– Det uppstår ständigt nya behov och förväntningar, vilket inspirerat vårt arbete.

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Öppningen för strålkastarna kan varieras efter behov. Kör man inte på natten kan det räcka med ett varselljus och låta fronten vara maximalt hal i luften. KLICKA FÖR STÖRRE OCH FLER BILDER

Det flexibla ”skinnet” på karossen består av det mjuka gummimaterialet neopren som spänns upp över bågar och ramar. Placeringen av gångjärn och ledade punkter är kritisk och här har BMW:s designteam varit inspirerade av den uråldriga, japanska pappersvikningstekniken origami.
Rätt placerat kan ”skinnet” vecka sig på rätt sätt och låta karossen anta olika former, eller så skapar man som här en helt ny dörröppning utan skarv mellan framskärm och dörr. Samma teknik med uppspänd duk över flygplanskropparnas ”träskelett” användes i förra seklets början. Att Bangles inspirerats att använda liknande dramatiska linjer är uppenbart.
Neopren är ett syntetiskt gummimaterial, mest använt i dykardräkter eftersom det är vattentätt, värmeisolerande och relativt rivkänsligt. Det är dessutom oljebeständigt och är lätt att färga. Under neoprenduken kan olika luftkuddar läggas som förändrar karossformen, till exempel för att skapa bättre aerodynamik i högre hastighet.

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

De knappar och instrument som stunden kräver görs synliga, resten döljs. KLICKA FÖR STÖRRE

Som vi ser här på bilderna kan till exempel motorhuven göras öppningsbar för de vanligaste förekommande service- och påfyllningsfunktionerna. Fronten kan anpassas för att ge olika ljusutsläpp och utseende. Att materialet dessutom är mera krockvänligt för fotgängare är en extra bonus.
Även inredningen kan göras mer flexibel och bättre anpassas för olika längd och stolek på förare och passagerare. De instrument och knappar som behövs för stunden kan göras synliga och övriga kan döljas för att inte distrahera föraren.
Blir då denna konceptbil verklighet någon gång? Det får vi inte reda på – ännu!

EXTERN LÄNK: SE RÖRLIGA BILDER PÅ GINA!

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Här syns hur motorhuven kan ”vikas upp” och på så sätt inte behöva öppnas fullt upp för att komma åt de vanligaste påfyllningsställena. KLICKA FÖR STÖRRE

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Chris Bangle visar framtidens flexibla BMW-design: Gina

Annons
Annons
Rulla till toppen