Återuppstånden på 100-årsdagen: Lagonda

Det anrika brittiska lyxbilsmärket Lagonda är en del av Aston Martins historia men nu tänker man återuppväcka varumärket – med en ny typ av bil,...
Annons

Det anrika brittiska lyxbilsmärket Lagonda är en del av Aston Martins historia men nu tänker man återuppväcka varumärket – med en ny typ av bil, som inte ska vara sportig. Vi gissar att det blir en stor, lyxig sedanmodell! Konceptbilen ska vara redo nästa år och serieproduktionen ska starta 2012.

Återuppstånden på 100-årsdagen: Lagonda

Exakt vilken typ av bilar som Lagonda-märket ska sitta på får vi inte veta, ännu. Men under 2009 ska vi få se en första konceptbil och logotypen är redan klar, som vi kan se.

När Ford Motor Company sålde Aston Martin till engelska motorsportföretaget Prodrive var budskapet klart: nu är det hög tid att släppa handbromsen! Det har också skett, på mycket kort tid har Aston Martin presenterat flera intressanta modellnyheter och koncept, samtidigt som man är i slutfasen av arbetet med den nya fyrdörrarssedanen Rapide. Målsättningen är att öka produktionen från 6.000 till 9.000 bilar per år och Aston Martin är på god väg.
Nyligen fick vi se en första skiss av den supersportbil som är under utveckling, kallad för One-77, och ska byggas i en exklusiv liten serie om några år. Men Aston Martin nöjer sig inte med detta utan har nu för avsikt att bredda programmet utanför ramen för sportbilarna. Detta ska åstadkommas genom att väcka liv i det gamla anrika märket Lagonda, som enligt Aston Martin firar 100 år som biltillverkare under 2009 (även om vi är lite tveksamma till årtalet).

Återuppstånden på 100-årsdagen: Lagonda

Aston Martins vd sedan åtta år, Dr. Ulrich Bez, är ganska förtegen om vad Lagonda egentligen ska bli för något. Men några suvar är inte aktuella – det står klart.

– Vi har undersökt saken och nu kommit fram till att varumärket Lagonda skulle ge oss möjlighet att utveckla bilar med en annorlunda karaktär, sa Aston Martins vd Ulrich Bez under måndagens presskonferens.
– Synergieffekterna kan bli stora och vi ska ge Lagonda ett eget formspråk, precis som Aston Martin har. Vi tar en del av de historiska linjerna men bygger vidare med modern design.
Aston Martin finns representerade i 32 länder men med fler modeller tror man sig kunna växa till 100 länder och därmed få upp volymerna ytterligare. Första exemplet på Lagonda ska visas redan nästa år och målet är att få igång produktionen till 2012. Kommande Rapide ska däremot inte benämnas som ”Lagonda”, trots att den har fyra dörrar. Någon Lagonda-suv är inte heller aktuell, enligt Ulrich Bez. Så vår gissning är att man siktar på en lyxig sedan av större modell.
Går man till de historiska källorna uppstod företaget Lagonda redan 1906 i England, grundat av amerikanen Willbur Gunn. Namnet tog Gunn från en flod i närheten hans hemstad i Springfield, Ohio, så som den benämndes av de lokala Shawnee-indianerna. Produktionen bestod av motorcyklar och den första bilmodellen, ”Torpedo”, kom 1907. De tidiga bilarna hade en för sin tid avancerad teknik.
Efter första världskriget slut och Willbur Gunns död 1920 gick företaget igenom diverse olika ägare innan det köptes upp av David Brown 1947, som nyligen också köpt Aston Martin. Tillverkningen av modeller med Lagondas namn var sporadisk och användes huvudsakligen för Aston Martins modeller med fyra dörrar.

Den futuristiska Aston Martin Lagonda blev en viktig framgång och tillverkades i 645 exemplar mellan 1976 och 1989. Försäljningsframgången bidrog till att rädda Aston Martin under en knepig period då sportmodellerna sålde dåligt. Senast namnet Lagonda användes var 1994 då en handfull bilar byggdes med Aston Martin Virage som grund.

Annons
Annons
Rulla till toppen