Varselljus blir krav i EU 2011

Alla nya bilar som säljs inom EU måste från 2011 ha någon form av varselljus inbyggt i fronten. Ljuset ska tändas automatiskt när motorn startas....
Annons

Alla nya bilar som säljs inom EU måste från 2011 ha någon form av varselljus inbyggt i fronten. Ljuset ska tändas automatiskt när motorn startas. Detta bör minska dödsolyckorna med 3 till 5 procent, förklarade EU-kommissionen i samband med att förslaget presenterades på onsdagen.

Varselljus blir krav i EU 2011

Audi är ett av de bilmärken som har integrerat varselljus med lysdioder intill strålkastarna på alla nya modeller.

Varselljus är inget nytt för oss svenskar. Det kom som standard på Volvo 240 1975, och Saab följde efter. Sedan infördes lag om varsel- eller halvljus på dagtid i Sverige 1977 och de övriga nordiska länderna följde efter under 80-talet.
Sedan dess har många undersökningar visat att varselljus effektivt minskar antalet olyckor, särskilt i skymning och svagt dagsljus vintertid på norra halvklotet.
Och nu, efter flera års diskussioner, föreslår EU-kommissionen att varselljus dygnet runt blir obligatoriskt för nya bilar som säljs inom EU från 2011.
För personbilar gäller kravet från februari 2011 och för lastbilar från augusti 2012.
Skälet till förslaget är den beräknade trafiksäkerhetseffekten: inom EU räknar man med 3 till 5 procent färre dödsolyckor när alla bilar kör med varselljus. Det betyder att flera tusen människoliv räddas varje år.
Varselljusen drar ström, men bara runt en tredjedel av halvljusets förbrukning, och den ökning av bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppet som de medför är minimal, förklarade en kommissionsrepresentant till media på onsdagen. Det får vägas mot det stora antalet räddade människoliv, sa han.
Det nya förslaget har utarbetats i samråd med EU-parlamentet och de 27 medlemsstaterna, och det behöver därför inte godkännas i en parlamentsomröstning utan det gäller som lag i och med att det nu har lagts fram av EU-kommissionen.

Annons
Annons
Rulla till toppen