Porsche och VW blir ett bolag

Det blir inte Porsche som köper Volkswagen och inte tvärtom heller, som det talats om på senare tid. I stället slås Porsche och VW ihop...
Annons

Det blir inte Porsche som köper Volkswagen och inte tvärtom heller, som det talats om på senare tid. I stället slås Porsche och VW ihop till ett bolag, där Porsche blir ett av tio märken under samma hatt.

Porsche och VW blir ett bolag

Det med spänning emotsedda mötet på onsdagen mellan Porsches huvudägare, familjerna Porsche och Piëch, resulterade för många överraskande i en kommuniké om att Porsche och Volkswagen slås ihop till ett enda bolag.

Porsches storstilade planer på att köpa upp 75 procent av Volkswagen och ta full ekonomisk kontroll över Europas största biltillverkare, blir inte av. Porsche har inför köpet dragit på sig mångmiljardskulder och på onsdagen samlades ägarna till Porsche Automobil Holding SE för att reda ut skulderna och företagsstrukturen. Porsche har ett skuldberg på cirka 9 miljarder euro, motsvarande nära 95 miljarder kronor.

Porsche och VW blir ett bolag

Bernd Osterloh, VW-fackets ordförande, har hårdnackat kämpat mot Porsches tidigare planer att ta kontrollen över Volkswagen AG.

Turerna har varit många och tonläget skarpt i relationen mellan Porsche och Volkswagen alltsedan Porsche deklarerade att man hade för avsikt att köpa upp VW-koncernen. Det senaste överraskande budet förra veckan var att Volkswagen i stället skulle köpa Porsche, så att Porsche kunde betala av sina skulder. Förslaget kom från VW-chefen Martin Winterkorn och finanschefen Hans Dieter Pötsch och stöttades av VW:s styrelseordförande Ferdinand Piëch, som samtidigt är storägare i Porsche.

När det förslaget blev känt, gick Porsches styrelseordförande Wolfgang Porsche – Piëchs kusin – ut och förklarade att det absolut inte var aktuellt. Porsches stridbare fackordförande Uwe Hück förklarade i ett tv-program att hela hans personal var ”mycket irriterade” över förslaget. Han uppmanade samtidigt Porsches ägarfamiljer (som äger 100 procent av företaget) att skjuta till pengar för att minska skuldbördan.

Situationen blev till slut så laddad att ägarfamiljerna Porsche och Piëch enades om ett möte för att om möjligt reda ut motsättningarna och ekonomin. Mötet hölls på onsdagen i Salzburg i Österrike.

Beslutsunderlag klart inom fyra veckor

Resultatet blev alltså en helt ny vändning i affären. Enligt en kommuniké beslutade Porsches ägare att låta en arbetsgrupp ta fram en plan för hur Porsche Automobil Holding kan integreras med Volkswagen AG till ett enda företag, där Porsches biltillverkning ingår som ett av tio självständiga märken under samma paraply. Arbetsgruppen har fyra veckor på sig att lägga fram ett beslutsunderlag.

I arbetsgruppen ingår representanter för delstaten Niedersachsen, som äger 20 procent av Volkswagen, och för respektive företags fackföreningar.

I planerna för det nya bolaget ingår att Porsches ägarfamiljer skjuter till miljardbelopp för att minska skulderna samt att ytterligare en delägare stiger in i verksamheten. Enligt uppgift råder ingen brist på angelägna investerare – en som nämnts är arabemiratet Qatar vid Persiska viken.

Volkswagen välkomnade i en kortfattad kommuniké beslutet att skapa skapa en integrerad bilkoncern, ”där vart och ett av de då tio märkena behåller sin självständighet”. Uttalandet avslutades: ”Styrelsen för Volkswagen AG kommer att stötta denna process efter bästa förmåga.”

Resultatet av onsdagens familjesammankomst i Salzburg måste ses som poängseger för VW:s styrelseordförande Ferdinand Piëch, som länge förespråkat en heltäckande fordonskoncern som erbjuder allt från minibilar och högkvalitativa sedaner till exklusiva sportbilar och såväl lätta som tunga lastbilar. Det lär bli ett produktutbud som inget annat företag i världen kan matcha.

Annons
Annons
Rulla till toppen