VW:s enlitersbil avslöjad – premiär i Frankfurt

Det har läckt ut bilder på Volkswagens nya ”enlitersbil”. Den tvåsitsiga konceptbilen drivs av en dieselmotor med en förbrukning på 1,49 l/100 km. CO2-utsläppet är...
Annons

Det har läckt ut bilder på Volkswagens nya ”enlitersbil”. Den tvåsitsiga konceptbilen drivs av en dieselmotor med en förbrukning på 1,49 l/100 km. CO2-utsläppet är imponerande: 39 g/km! Serieproduktion? Kanske snabbare än vi tror.

VW:s enlitersbil avslöjad - premiär i Frankfurt

Våra tyska kolleger på auto motor und sport visar två bilder på den nya ”enlitersbilen”, eller Project L1 som den påstås heta. Serieproduktionen är kanske inte så långt borta som vi tror.

Det är våra kolleger på tyska auto motor und sport som publicerar bilder och faktauppgifter om Volkswagens nya enlitersbil. Ännu så länge är uppgifterna obekräftade men VW ska berätta mer när Frankfurt-salongen slår upp portarna för media i morgon den 15 september.

VW:s enlitersbil avslöjad - premiär i Frankfurt

Får vi tro de knapphändiga uppgifter som läckt ut, ska den nya konceptbilen har en tvåcylindrig dieselmotor på 36 hk, våra engelska kolleger på Autocar hävdar däremot att den ge 30 hk. Hybriddrift nämns, men några mer exakta uppgifter får vi inte mer än att transmissionen är en sjustegad DSG-låda. Förbrukningen anges till 1,49 l/100 km och CO2-utsläppet är endast 39 g/km.

VW:s enlitersbil avslöjad - premiär i Frankfurt

De två personer som får plats sitter på längden i bilen. Vid bakhjulen sitter dieselmotorn och det finns även ett bagageutrymme på 50 liter. Hur blir krocksäkerheten är löst i så här liten bil lär vi få veta när den presenteras officiellt i morgon tisdag.

Aerodynamiskt beskrivs den tvåsitsiga, 3,8 meter långa konceptbilen som ett mästerverk med nästan inga skarvar i karossen. Sidobackspeglarna består av små videokameror. Luftintag öppnas när kylluft behövs och förblir annars stängda, bakhjulen är helt täckta. Insteget görs ”uppifrån” då dörrarna har gångjärnen i ovankant, som Mercedes klassiska måsvingemodell 300SL från 50-talet – och nu även nya SLS AMG. 50 liter bagagerumsvolym ska finnas i den lilla bilen som väger under 500 kilo.

De som minns några år tillbaka kommer nog ihåg att Volkswagens styrelseordförande Ferdinand Piëch reste till sitt sista styrelsemöte som vd, april 2002, i en liknande enlitersbil. Färden från Wolfsburg till Hamburg, 22 mil, skedde med den smått otroliga förbrukningen 0,89 l/100. Det var dock en prototypbil där inga kostnader fick stoppa funktion och effektivitet. Den nya enlitersbilen sägs ha mera ”realistiska” komponenter och ska inte vara allt för långt ifrån en möjlig serieproduktion. Intresset under Frankfurt-salongen för den moderna enlitersbilen kan vara en viktig temperaturmätare för Volkswagen innan de fattar ett beslut i frågan.

VW:s enlitersbil avslöjad - premiär i Frankfurt

Annons
Annons
Rulla till toppen