Höjd hastighet gav inte fler olyckor

”Sänkt hastighet ger färre olyckor” är budskapet som Vägverket brukar skicka ut. Men i delstaten Utah, USA, gjorde man tvärtom och ökade hastighetsgränsen på sina...
Annons

”Sänkt hastighet ger färre olyckor” är budskapet som Vägverket brukar skicka ut. Men i delstaten Utah, USA, gjorde man tvärtom och ökade hastighetsgränsen på sina motorvägar. Resultat? Lika många olyckor som förut!

Under slutet av året ska Vägverket skylta om en hel del landsvägar i Sverige och det kommer på många håll att resultera i en sänkt hastighetsgräns. Syftet är, enligt Vägverket, att minska antalet olyckor men frågan är hur resultatet blir i praktiken. En tidigare test – som ni kan läsa om på den här länken – visar att även trafiksäkerhetsexperter har mycket svårt att hålla hastighetsgränserna.

Höjd hastighet gav inte fler olyckor

I slutet på året skyltas många vägar i Sverige om med ny hastighetsgräns. Exemplet från Utah visar att hastigheterna istället borde höjas. Foto: Ulf Palm.

Ett nytt, praktiskt exempel på hur hastighetsgränsen påverkar antalet olyckor hittar vi i delstaten Utah, i USA. Landsvägarna och motorvägarna är på många ställen bedövande vackra med sitt karga ökenlandskap och ståtliga bergformationer, men förmodligen också rätt enformiga för många bilförare då man kan avverka många mil utan att behöva vrida på ratten.

De enformiga vägarna har lett till att många bilförare infört en "momsad" hastighetsgräns som legat över den skyltade. Mätningar som gjorts i Utah visar att maxhastigheten på 75 mph (120 km/h) inte respekterades utan medelhastigheten var istället mellan 81 och 85 mph (130 – 137 km/h). Istället för att försöka ändra bilförarnas beteende gjorde myndigheterna en anpassning till verkligheten och införde en ny maxgräns på 80 mph (129 km/h).

Efter att den nya maxgränsen på 80 mph införts gjorde myndigheterna nya mätningar och fann då att medelhastigheten knappt förändrats alls, utan ökat till 83 – 85 mph (134 – 137 km/h). Lagbrytarna hade alltså gjorts om till mera laglydiga bilförare och den nya "momsade" hastighetsökning som en del befarat inföll inte. Bilförarna i Utah hade hittat en lagom hastighet som passar vägnätet och fortsatte med den. Mest intressant är förstås om den höjda hastighetsgränsen lett till fler olyckor men hittills har myndigheterna i Utah inte sett någon förändring alls. Mer finns att läsa i den lokala tidningen "Desert News", där det också pågår en livlig debatt bland läsarna – klicka här för att länka.

Nu väntar vi bara på en reaktion från Vägverket på de sensationella erfarenheterna från Utah. Hur ska man bortförklara det här? Och borde det inte vara dags att införa 130 km/h på de bästa, svenska motorvägarna – en hastighetsgräns som i praktiken redan råder. Vad tycker ni läsare? Fältet för kommentarer här nedan är ert!

Annons
Annons
Rulla till toppen