VW Amarok: Vargen kommer!

Det här är Amarok, Vargen, som är Volkswagens första pickup och den första entonnaren i segmentet som utvecklats i Tyskland. Den kommer med två dieselmotorer...
Annons

Det här är Amarok, Vargen, som är Volkswagens första pickup och den första entonnaren i segmentet som utvecklats i Tyskland. Den kommer med två dieselmotorer och tre transmissionsalternativ. Europapremiär hösten 2010.

VW Amarok: Vargen kommer!

Volkswagen Amarok kommer till en början med femsitsig dubbelhytt. Enkelhyttversionen får vi vänta på till första halvåret 2011.

Amarok visades av Volkswagens transportbilsdivision på nyttofordonsmässan i Hannover hösten 2008. Då kallades den koncept och gick under arbetsnamnet Robust. I somras fick vi så veta att den ska heta Amarok, som betyder varg på inuiternas språk.

Namnet är alltså ett autentiskt ord (till skillnad från det konstruerade Tiguan) och dessutom har det en betydelse även på spanska och portugisiska, nämligen "han älskar sten". Och det är särskilt viktigt, eftersom Amarok får sin största marknad i Sydamerika. Den byggs i Buenos Aires och premiärlanseras i vår i Argentina som första land. Att "vargen" också associerar till märkets hemstad Wolfsburg (vargborgen) gör ju inte saken sämre. Efter noggranna undersökningar har Volkswagen Nutzfahrzeuge kommit fram till namnet fungerar globalt, och pickupen ska alltså heta Amarok på alla marknader, utan undantag.

VW Amarok: Vargen kommer!

Flaket på Amarok är 155 cm långt och 122 cm brett. Den kromade bågen liksom fotstegsbrädan finns på tillvalslistan.

Enligt Volkswagen nyttofordon i Hannover som utvecklat Amarok, sätter den ny standard för biltypen – med hög säkerhet, snåla motorer och komfort på personbilsnivå. Två dieselmotorer erbjuds, med 122 alternativt 163 hästkrafter, och köparen kan välja mellan bakhjulsdrift och två olika fyrhjulsdriftsystem.

Den större dieselmotorn är en tvåliters fyra med commonrail-insprutning och dubbelturbo som ger 400 Nm redan från 1.500 r/min. Den svagare motorn är lika stor men har enkelturbo och utvecklar 340 Nm från 2.000 varv. Båda maskinerna är standardmässigt kopplade till en sexväxlad manuell växellåda.

Motorerna är snåla, och i 4×4-version drar 122-hästaren 7,6 l/100 km, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 199 g/km. Den starkare motorn drar med samma transmission 7,8 l100 km (206 g/km). Volkswagen hävdar därmed att Amarok är den första pickupen med fyrhjulsdrift som kommer under CO-värdet 200 gram per kilometer. Bränsletanken rymmer 80 liter och möjlig räckvidd är därmed mer än 100 mil. En växlingsindikator mellan instrumenten hjälper föraren att hålla optimalt motorvarvtal för att köra maximalt ekonomiskt.

VW Amarok: Vargen kommer!

Förarplatsen är mycket personbilslik och detsamma gäller komfort- och säkerhetsutrustningen. Knapparna runt den manuella växelspaken styr bland annat den inkopplingsbara fyrhjulsdriften.

Kraftöverföringen finns i tre valbara versioner: ren bakhjulsdrift, inkopplingsbar fyrhjulsdrift och permanent drivning på alla fyra. Den som behöver möjligheten att köra i terräng väljer versionen 4Motion, där man vid behov kan koppla in fyrhjulsdriften. Kör man mest på bra vägar men vill ha extra väggrepp och dragförmåga tar man 4Motion med permanent inkoppling.

Den inkopplingsbara fyrhjulsdriften ger en fast koppling mellan hjulaxlarna, vilket ger optimal framkomlighet i terräng, men bara på löst eller halt underlag, eftersom det annars blir tungt att styra. I den transmissionen ingår även lågväxel. Denna version av Amarok har även extra kraftiga bladfjädrar för att kunna bära tung last.

Den permanenta fyrhjulsdriften är ovanlig för den här bilkategorin. Den arbetar som i Audi quattro, med fördelningsdiff av torsen-typ, som normalt fördelar kraften 40/60 mellan fram- och bakaxel. På slirigt underlag fungerar hjulbromsarna via elektronik reglering som variabla diffspärrar. Den här versionen är också uppbyggd på separat ram, men fjädringen är mer anpassad för komfort på landsväg.

Amarok finns i tre utrustningsgrader. Basversionen är verkligen "basic", med handvevade fönster och manuell inställning av backspeglarna. Samtidigt är framstolarna höjdställbara, baksätet fällbart, låsbart handskfack och belyst lastflak.

Lite finare är Amarok Trendline, som har elstyrda speglar och fönsterhissar, centrallås, cd-radio, farthållare och lättmetallfälgar. På toppversionen Highline tillkommer klädsel i halvläder, tvåfärgad instrumentpanel, automatisk klimatanläggning och 17-tums alufälgar.

Sedan finns ytterligare tillval i form av bland annat fotsteg, variabla lastfästdon och flakkåpa.

Vid lanseringen erbjuds Amarok med femsitsig dubbelhytt, men den kompletteras senare av en enkelhytt med motsvarande längre lastflak.

Lastytan är 155 cm lång och 122 bred. Tack vare bredden kan Europalastpallar lastas på tvären, vilket Amarok säga vara först med bland mellanstora pickuper. Lastförmågan är 1,15 ton och max släpvagnsvikt 2,8 ton.

I säkerhetsutrustningen ingår antisladd och antispinn (tillval), abs-bromsar och panikbromsassistans. För terrängkörning finns ett speciellt offroad-läge för abs-bromsarna. Antisladdsystemet är kombinerat med "hill hold" som underlättar start i brant motlut samt utförsbroms som håller konstant låg fart vid körning utför.

Amarok byggs i Argentina och börjar säljas i Europa under andra halvåret 2010.

Annons
Annons
Rulla till toppen