Första seriebyggda bilen med nollutsläpp

Nu kommer Mercedes B-klass som i bränslecell. Den blir först i världen i riktig serietillverkning och under våren 2010 levereras 200 exemplar till kunder i...
Annons

Nu kommer Mercedes B-klass som i bränslecell. Den blir först i världen i riktig serietillverkning och under våren 2010 levereras 200 exemplar till kunder i Europa och USA. Den tankas på tre minuter och går 40 mil helt avgasfritt.

Första seriebyggda bilen med nollutsläpp

I vår kommer Mercedes B-klass F-cell med bränslecelldrivning att levereras i 200 serietillverkade exemplar till kunder i Europa och USA. Den går 40 mil på en tankning och lämnar bara vattenånga efter sig.

Okej, Honda var först med bränslecellsdrivna FCX Clarity. Men den ska bara byggas i 200 exemplar under tre år och kan uteslutande leasas i södra Kalifornien i USA.

Mercedes har nu startat en riktig serietillverkning av B-klass F-cell och under våren 2010 kommer cirka 200 exemplar att levereras till utvalda kunder i både Europa och USA.

Bränsleceller som kraftkälla i bilar har Daimler AG utvecklat under många år. För fem år sedan byggdes några tiotal A-klassbilar med bränslecell (F-cell, för fuel cell på engelska). Totalt har Mercedes ingenjörer testkört F-cellbilar tiotusentals mil sedan utvecklingsarbetet började.

Första seriebyggda bilen med nollutsläpp

Så ser bränsleceltekniken ut under skalet: bränslet är vätgas som lagras i tre runda tankar under baksätet, komprimerad till 700 bars tryck. Gasen matas in i bränslecellstacken under framsätet tillsammans med luft som tas in framtill. I en kemisk process bildas nu i cellstacken elström, som matas till elmotorn mellan framhjulen. Ett litiumjonbatteri under bagagerumsgolvet fungerar som startbatteri och kan även driva bilen kortare sträckor. Vid bromsning laddas batteriet. Hela kfraftflödet styrs automatiskt av ett avancerat datorsystem. KLICKA FÖR STÖRRE.

Under de senaste åren har utvecklingen accelererat och den B-klass F-cell som nu börjar serietillverkas har ett bränslecellsystem som är 40 procent mindre och 30 procent snålare samtidigt som effekten ökats med 30 procent, allt jämfört med A-klass F-cell 2004.

Samtidigt har Mercedes tekniker löst problemet med kallstarter: den nya B-klass med bränslecell garanteras starta i temperaturer ner till minus 25 grader Celsius.

Första seriebyggda bilen med nollutsläpp

På framtidens bränslepumpar står det inte 95 eller E85 eller Diesel, utan H2 som i väte ­ hydrogen på engelska. Bilindustrin arbetar i dag för att standardisera påfyllningsarmaturen. Gasen lagras under högt tryck, men en tankning ska inte ta längre tid än det i dag tar att fylla på flytande drivmedel. Runt tre minuter, säger Mercedes

Den seriebyggda B-klass F-cell utnyttjar modellens uppbyggnad med dubbelt golv (som lanserades på A-klass för tio år sedan), vilket betyder att bilen är fullt användbar för vardagsbruk: den har fyra rymliga sittplatser för vuxna och bagageutrymmet har volymen 416 liter.

Dispositionen av delarna i drivsystemet framgår av röntgenbilden här intill. De tre tankarna för vätgasen ligger under baksätet, och själva bränslecellstacken finns under framsätena medan litiumjonbatteriet är placerat under bagagerumsgolvet. Den elektriska motorn sitter tvärmonterad bakom framaxeln och driver framhjulen via en reduktionsväxel.

Den här layouten betyder att alla enheter är väl skyddade, samtidigt som de ger bilen låg tyngdpunkt och därmed bidrar till stabila vägegenskaper. Mercedes garanterar att B-klass med bränslecellsdrift är minst lika krocksäker som den konventionella versionen med bensin- eller dieselmotor. Den fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov 2006. Ett mycket avancerat säkerhetssystem ser till att varken vätgastankarna eller högvoltskomponenterna kan utgöra fara vid en eventuell olycka. Enligt Mercedes har B-klass F-cell genomgått cirka 30 fysiska krockprov under utvecklingstiden.

Elmotorn i den bränslecelldrivna B-klass har effekten 100 kW, motsvarande 136 hästkrafter och max vridmoment är 290 Nm direkt från start. Det betyder att bilen har tillräckligt temperament och i stället för att ge accelerationssiffror jämför Mercedes prestandan med en bensindriven bil med tvålitersmotor. Förbrukningen av vätgas motsvarar 3,3 liter per 100 kilometer, omräknat till dieselbränsle. Räckvidden med fulla tankar anges till 400 kilometer.

Förutom att det alstras elström i bränslecellstacken och matas till motorn, finns ett litiumjonbatteri på 1,4 kWh, som till största delen laddas av bilens rörelse så fort föraren släpper "gaspedalen" eller bromsar. Batteriet kan driva bilen kortare sträckor i låg fart och det kan stötta bränslecellerna med ström vid kraftig acceleration. Energiförsörjningen styrs av ett sofistikerat datorsystem för optimalt utnyttjande av bränslet.

B-klass F-cell är bortsett från drivlinan lika välutrustad som den vanliga versionen av bilen. Här finns läderklädsel, elvärmda framstolar, automatiskt klimatsystem och inbyggd navigator – som alltid kan tala om var närmaste tankstation för vätgas finns.

I och med serietillverkningen i liten skala av B-klass F-cell har Mercedes nu tagit de första stegen på vägen mot den elektrifiering av modellprogrammet som man räknar med måste komma så småningom. Övergången blir gradvis, och inom cirka fem år lär det finnas F-cell-modeller från Mercedes som vem som helst kan köpa. De blir inte billiga, och även då lär det vara glest mellan vätgasmackarna.

Men nu har det rullat igång. Mercedes har visat att tekniken finns och fungerar och kan appliceras i serieproduktion. Nu gäller det "bara" att få regeringar och företag att enas om utbyggnaden av den infrastruktur som måste till för att vi alla i en inte alltför avlägsen framtid ska kunna köra bilar som bara släpper ut vattenånga ur avgasröret.

Annons
Annons
Rulla till toppen