Officiellt: VW köper majoritet av Italdesign

Nu är det officiellt: Volkswagen AG köper 90,1 procent av Italdesign Giugiaro och får därmed 800 extra designers och ingenjörer. "Italdesign är flaggskeppet bland de italienska designföretagen" sa Martin Winterkorn, en påtagligt nöjd VW-chef.

Bild 372457

Presskonferensen hölls i Turin och Giorgetto Giugiaro (till höger) stod på plats och välkomnade sin gamle vän Ferdinand Piëch (till vänster). De två bilindustrilegender har haft många projekt ihop genom decennierna.


Ryktena från förra veckan visade sig stämma: Volkswagen AG köper en majoritetspost av det italienska design- och konstruktionsföretaget Italdesign Giugiaro. Aktieposten för VW AG blir 90,1 procent och för den okända köpeskillingen får man dessutom rätten till varumärket och tar även över alla patent som tecknats i Italdesigns namn.

Bild 372458

Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG, var påtagligt nöjd med förvärvet av Italdesign Giugiaro.

Själva uppköpet sker formellt via det Audi-ägda Lamborghini Holding S.p.A och blir därmed en "italiensk affär". Resterande 9,9 procent stannar hos familjen Giugiaro.

"Med den här aktieposten i Italdesign får vi del av det mest respekterade och välrenommérade designföretaget med den längsta historien," sa en påtagligt nöjd Martin Winterkorn under presskonferensen i Turin.

"Italdesign är flaggskeppet bland de kreativa, italienska designhusen och har varit helt avgörande för bilindustrin, runt om i hela världen. Som skapare av Golf I lade Giorgetto Giugiaro grunden för en ny design hos Volkswagen under 70-talet," fortsatte Martin Winterkorn.

Samarbetet mellan Italdesign Giugiaro och Volkswagen går alltså långt tillbaka i tiden och utbytet mellan de två företagen har varit stort. Det är också känt att "åldermannen" i VW-koncernen, Ferdinand Piëch (barnbarn till Ferdinand Porsche) och Giorgetto Giugiaro är personliga vänner sedan sommaren 1972 då Piëch tog jobb som "praktikant" hos Italdesign. Piëch kom då från en tolv år lång karriär inom Porsches motorsportavdelning och skulle lära sig mer om design.

Bild 372459

Giorgetto Giugiaros klassiska Golf I har 35 år på nacken men står sig än idag och sägs även ha inspirerat Volkswagens nuvarande chefsdesigner Walter de Silva, också han italienare för övrigt.


Eftersom det var bestämt att inga fler medlemmar från familjerna Piëch/Porsche skulle bli chef över sportbilstillverkaren Porsche flyttade Ferdinand Piëch istället till Audi samma år, 1972. 1974 blev Piëch utvecklingschef hos Audi och inledde transformeringen till premiummärke genom att satsa på avancerad teknik och bevisa fördelarna ute i rallyskogen och på racingbanorna.

Golf I blev räddningen för Volkswagen när den började tillverkas 1974, då företaget allt för länge bitit sig fast vid den gamla luftkylda Typ 1 ("Bubblan") och inte satsat på modernare modeller. Att designen av Giorgetto Giugiaro var så tidlöst elegant och effektiv gjorde förstås sitt till och VW har därför en hel del att tacka Italdesign för.

VW och Italdesign, kan det bli bättre? Tysk precision och italiensk känsla, mums!
75
16