Huldt lever sin dröm – han kör Formel 1

Vår egen globetrotter, den luttrade superbilsexperten Fredrik Huldt har nått sina drömmars mål. Han har kört Formel 1-bil. Fick han kärringstopp eller beröm? Fredrik Huldt...
Annons

Vår egen globetrotter, den luttrade superbilsexperten Fredrik Huldt har nått sina drömmars mål. Han har kört Formel 1-bil. Fick han kärringstopp eller beröm?

Huldt lever sin dröm - han kör Formel 1

Fredrik Huldt tjatade i tio år. Till slut gav det utdelning.

Hej! Du låter hes?
FH: Haha! Ja, mina stämband är trasiga. Jag har skrikit ikapp med en högvarvig F1-V10:a hela dan, och den kampen förlorar man alltid.

Vad är det du har gjort egentligen?
FH: Jag har jagat BMW, Ferrari, Renault, Toyota de senaste tio åren för att få köra en F1-bil. Nu har Renault bestämt sig för att frälsa mig med några underbara blixtsnabba varv i en av F1-teamets pensionerade racebilar. Så jag lever drömmen för en dag och testar Formel 1 på Hungaroring strax utanför Budapest i Ungern. Tillsammans med Renault Feel It, som drivs av folk från F1-stallets testteam.

Hur känns det?
FH: Underbart såklart. Helt djävla otroligt. Det som förvånar mig mest är att bilen är ganska snäll att köra. Trots att jag aldrig har suttit en Formel-bil tidigare kunde jag köra den hårt, så hårt jag orkade och kunde, utan att den hittade på några stora konstigheter. Den är såklart mördande snabb! Men jag kunde verkligen njuta av körningen.

Huldt lever sin dröm - han kör Formel 1

R24:an som Fredrik körde har uppgraderats med Alonsos VM-vinnande aerodynamik.

Berätta om bilen?
FH: Det är R24 som uppgraderats med aerodynamik från Alonsos VM-vinnande R25. Motorn är en 90-gradig V10 på 3,0 liter, som trots att vi inte får varva den lika mycket som under race ger över 700 hästkrafter. Den har en 6-växlad sekventiell och semiautomatisk låda.

Bromsarna är kolfiberbromsar från Brembo som tillsammans med massor av downforce ger bilen sjuka bromsprestanda. Down force är ju väldigt speciellt också för att man har mer grepp i snabbare kurvor än i långsamma kurvor. Och bilen är mer stabil under inbromsningar från högre farter än i lägre farter. Det gör också att man kan utnyttja bromsarna hårdare i högre fart och får sen släppa av dom lite eftersom farten och marktrycket minskar. I kurvorna går det att åka så sjukt snabbt, och bilen ger så höga G-krafter att man inte kan andas medan man svänger. Helt galet. Så när man sitter och pratar eller snarare skriker allt man kan till TV-kameran låter man lätt en smula "ansträngd". Haha. Det kommer att bli kul att se hur vårt TV-inslag ser ut när det blir klart. Bilen blir till ett skruvstäd vid varje inbromsning! Maximalt marktryck ligger på drygt 1,8 ton vid toppfart.

Hur snabbt accar den?
FH: Den gör 0-100 på under 2 sekunder, och behöver ungefär samma tid igen för att ta sig förbi 200. 0-200 km/h avverkas alltså på knappt 4 sekunder! Toppfarten här på knixiga Hungaroring är inte så hög, en bit över 260 km/h men det spelar ingen roll. Det är känslan och den helt utomjordiska prestandan som är grejen.

Vad sa teamet om din insats?
FH: Haha. Jag är ingen Robert Kubica, jag är här för att njuta, inte för att sätta nytt banrekord. Men det var kul att man inte var helt ute och cyklade när man fick lite beröm av

Renaults ingenjörer. Jag fick bra feedback och klart godkänt av ingenjörerna under telemetrigenomgångarna efter våra körpass. Man går igenom exakt hur man använt gasen, hur hårt man bromsar, hur aggressivt man styr in och… Vid ett tillfälle vart det lite skitnödigt vid en av inbromsningarna när växellådaninte växlade ner som den skulle. Som sagt, man kan se allt. En F1:a har cirka 300 sensorer runt om i chassit som läser av körningen och bilens status. Det går inte att skylla på något om man gör fel!

GP2-stjärnan och F1-testföraren Jerome D'Ambrosio var dessutom med och instruerade och bjöd på en del värdefulla tips.

Hur summerar du din första dag i en F1-bil?
FH: Den är verkligen helt sjukt snabb. Motorn var lite nedtrimmad så hade jag fått önska skulle det gärna varit ännu mera tjong i maskin på toppvarv. Det klart roligaste var att den var så lätthanterlig att jag verkligen kunde njuta av körningen och pusha allt vad jag orkade. Att köra en F1 för fullt är helt klart ett minne för livet. Jag måste tacka alla på Renault för en härlig och spännande dag. Det kommer såklart en fet provkörning både i auto motor & sport och i vår webb-TV lite längre fram också!

Annons
Annons
Rulla till toppen