Saab 9-3 diesel blir miljöbil

Saab 9-3 blir miljöbil med en nyutvecklad serie dieselmotorer på upp till 180 hästkrafter. Med 119 gram CO2 blir 9-3 SportSedan skattebefriad i fem år....
Annons

Saab 9-3 blir miljöbil med en nyutvecklad serie dieselmotorer på upp till 180 hästkrafter. Med 119 gram CO2 blir 9-3 SportSedan skattebefriad i fem år.

Saab 9-3 diesel blir miljöbil

Med den modifierade generationen dieselmotorer klarar Saab 9-3 Sport Sedan miljöbilsgränsen med CO2-utsläppet 119 gram per kilometer.

Saabs motortekniker har arbetat intensivt under 18 månader med att pressa ner bränsleförbrukningen hos 1,9-litersdieslarna och lagom till Parissalongen har de nått målet: Saab 9-3 i sedanversion klarar den viktiga 120-gramgränsen för CO2-utsläppet som i Sverige betyder att den klassas som miljöbil och är fordonsskattebefriad under fem år.

Totalt för samtliga versioner av dieselmotorn 1,9 TTiD har förbrukningen och koldioxidutsläppet sänkts med 12 procent, vilket betyder att 9-3 SportSedan drar 4,5 l/100 km och släpper ut 119 g/km i blandad körning enligt den europeiska normen. Och detta med effekten 180 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Saab 9-3 diesel blir miljöbil

Med nya motorversionerna blir 9-3 riktigt starkt, trots en förbrukning som klassar modellen till miljöbil. Men det fattas ynka 2 gram i CO2-utsläpp för att också SportCombi skulle bli miljöbil. Går inte det att ordna?

Kombiversionen, som är lite tyngre, drar 4,6 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 122 g/km, och för 9-3 Cabriolet med effekten 160 hästkrafter är siffrorna 5,1 l/100 km respektive 134 gram per kilometer. Värdena gäller i samtliga fall med sexväxlad manuell växellåda.

Den markanta förbrukningsreduktionen har Saabs ingenjörer lyckats med genom ett antal modifieringar av både motor, hjälpaggregat och bilen i övrigt:

# Tvåstegs turboladdning på dieslarna
# Nyprogrammering av motorstyrningen för bättre kontroll av insprutning och förbränning
# Noggrannare kontroll av elförbrukningen, exempelvis frikoppling av generatorn när laddning inte behövs samt effektivare elektrohydrauliskt styrservo
# Lägre rullmotstånd med lättrullande däck
# Förbättrad aerodynamik med luftriktare undertill i bakvagnen
# Minskad vikt, bland annat genom nytt ljuddämpningsmaterial
# Effektivare momentomvandlare i automatlådan, optimerat växlingsprogram

I och med förnyelsen av dieslarna har effekten höjts så att den tidigare TiD 120-motorn blivit TTiD med 130 hästkrafter, samtidigt som TiD 150 har lyfts till TTiD med 160 hästar. TTiD 180 lämnas oförändrad vad gäller effekten.

Även bensinmotormodellerna har fått del av vissa av ovanstående åtgärder, vilket betyder en genomsnittlig sänkning av förbrukning och CO2-utsläpp med sju procent för samtliga motoralternativ.

Bland övriga nyheter för modellåret 2011 kan nämnas att TX-utrustningen fortsätter för Vector- och Aeroversionerna och att den som väljer fyrhjulsdrift även kan få sedanen, kombin och 9-3X med en tvåliters bensin/E85-motor på 163 hästkrafter. Fler detaljer om 9-3 går att läsa i Saabs pressrelease, som pdf-fil, genom att klicka på denna länk.

Nya Saab 9-5 får till det nya året ytterligare tre motorer av välja på:
# En TTiD på 190 hästkrafter erbjuds till den fyrhjulsdrivna versionen XWD
# En 1,6 litersversion med 180 hästar tillkommer och blir billigaste alternativet
# BioPower flexfuel är nytt etanolalternativ med 220 hästkrafter 350 Nm från 2.500 r/min.

Fler detaljer om förändringarna hos 9-5 går att läsa i Saabs pressrelease, den går att ladda hem som pdf-fil genom att klicka på denna länk.

De nya dieselversionerna och övriga motornyheter finns med i Saabs monter på Parissalongen, som öppnar för allämnheten den 2 oktober.

Annons
Annons
Rulla till toppen