Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi

Nu kommer nya Volvo S60 och V60 med R-Design, paketet som gör modellerna till ”Volvos mest sportiga bilar någonsin”. Både designen, chassit och stolarna har...
Annons

Nu kommer nya Volvo S60 och V60 med R-Design, paketet som gör modellerna till ”Volvos mest sportiga bilar någonsin”. Både designen, chassit och stolarna har vässats.

Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi

Med sportpaketet R-Design får Volvo S60 och V60 både vassare designen och ett uppstyvat chassi, som enligt Volvo ”tilltala de riktiga finsmakarna”. De speciella dubbla ändrören utmärker R-Design bakifrån.

Volvos nya modeller S60 och V60 har lovordats för ovanligt dynamiska köregenskaper, men nu kommer båda med tillvalet R-Design som vänder sig till "de riktiga finsmakarna", enligt Magnus Jonsson, produktutvecklingschef hos Volvo Personvagnar.

Med R-design har Volvo tagit ett helhetsgrepp på nya S60 och V60 som innebär att designen och chassiet förädlats parallellt till enda komplett erbjudande.

Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi

Ny svart grill, mattlackade backspeglar och specialdeisgnade, femekrade 18-tumsfälgar är också utmärkande för R-Designpaketet.

Bilarna är specialutvecklade för de köpare som vill ha en individuell prägel på sin bil. Med R -Design attraherar vi dessutom en yngre målgrupp, säger Magnus Jonsson.

– I R-Design chassiet har vi vässat styrningen, spänsten och det solida helhetsintrycket ytterligare jämfört med det dynamiska chassiet i S60 och V60, säger Stefan Sällqvist, ansvarig för fordonsdynamik vid Volvo Personvagnar.

– Utmaningen har varit att lyfta dynamiken utan att göra chassiet rått. Med för hård chassisättning kan t o m en slät asfalt kännas stötig. Vi är ute efter en distinkt, men fortfarande mjuk känsla.

Chassiteamet har adderat ett fjäderbensstag som förbinder de främre fjäderbenstornen – ett klassiskt sätt att styva upp karosstrukturen.
– Bilen får en mer solid känsla, som i sin tur bidrar till att styrningen känns ännu mer responsiv och direkt kopplad till vägen, förklarar Stefan Sällqvist.

Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi

Tuningpaketet R-Design erbjuds till både S60 och V60. Detta är Volvos mest sportiga modeller någonsin, säger produktutvecklingschefen Magnus Jonsson.

Bak får S60 och V60 R-Design dämpare av monotube-typ. Till skillnad från de twintube-dämpare som använts tidigare har monotube-lösningen kompression och returdämpning i samma ventil. Detta ger ett kortare,
snabbare oljeflöde, vilket innebär att dämparen reagerar snabbare.

Fjädrarna både fram och bak har kortats med 15 mm för att ge bilen mer attityd. Fjäderstyvheten är dessutom 15 procent högre jämfört med chassit i S60 och V60 och bussningarna där stötdämparna är infästa i karossen är 20 procent styvare. Den främre tieblade-bussningen, det vill säga infästningen i bakvagnen, är hela 400 procent styvare än tidigare för att motverka hjulhopp och skakningar.

Corner Traction Control är en nyhet som använder "torque vectoring" för att ge smidigare kurvtagning. Tekniken är en förädling av antispinnsystemet DSTC. Vid kurvtagning bromsas bilens inre hjul så att mer kraft överförs till det yttre hjulet. Detta ger en tajtare kurvtagning med minskad tendens till understyrning.

Volvo S/V60 R-Design med vassare chassi

Stolarna i R-Designpaketet kombinerar ryggstödet hos originalsätena med en ny sittdyna med ännu bättre sidostöd, som formar sig efter kroppen, ”men som ändå känns fast”, förklarar Volvo. Klädseln är läder/textil, antingen i grått/ljust eller helsvart kulör.

I stabilitetssysstemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) ingår flera funktioner som förbättrar kör- och säkerhetsegenskaperna:

# Advanced Stability Control. Med en ny rollvinkelgivare är det möjligt att upptäcka tendenser till sladd på ett mycket tidigt stadium. Detta innebär att antispinnsystemet kan göra snabbare ingrepp med större precision.
Advanced Stability Control ger en avsevärd förbättring av köregenskaper och undanmanövrar vid dynamisk körning med stora sidkrafter.

# Engine Drag Control. Förhindrar att hjulen tappar greppet vid motorbromsning på halt underlag.

# DSTC-systemet har även ett sportläge, som gör det möjligt för föraren att köra mer aktivt. Genom att man kopplar ifrån spinnregleringen blir bilen mer överstyrd.

Volvo S60 och V60 R-Design får en rad specialutvecklade designdetaljer både exteriört och interiört. Utvändigt har modellerna en nydesignad front med en grill i pianosvart. I paketet ingår också färganpassade karossdelar, detaljer i matt specialfinish och ett sexkantsmönster som går igen både fram och bak. Dubbla ändrör och unika femekrade 18 -tumsfälgar bidrar också till det sportiga helhetsintrycket. Introduktionsfärgen är Passion Red och Volvo S60 och V60 R-design finns i ytterligare sju lackkulörer.

Interiört sitter föraren och framsätespassageraren i sportstolar där ryggstödet från S60 och V60 kombineras med en helt ny sittdyna med mer markerad sidosupport än tidigare.

– Dynan formar sig efter kroppen, men känns ändå fast tack vare en kombination av två lager med olika hårdhet. Detta innebär att förare av olika storlekar får samma tydliga sidostöd, förklarar Magnus Jonsson.

Den speciella läder/textil-klädseln finns tvåfärgad i "off-black/cheramic light" eller i en helsvart variant. I interiören ingår även sportpedaler och speciell utformning av ratten och växelväljaren.

Nya Volvo S60 och V60 R-design introduceras under hösten 2010. De största marknaderna finns i Storbritannien, USA (enbart S60 R-Design) och Centraleuropa.

– R-Design har redan bidragit till att både öka vår försäljning och föryngra vår kundstruktur. Vi tror att S60 och V60 R-design kommer att ge den utvecklingen en rejäl knuff framåt, säger Magnus Jonsson.

Annons
Annons
Rulla till toppen