Audi Urquattro återuppstår i Paris

Det är 30-årsjubileum för Audi Quattro och det tänker man fira på Paris-salongen med en spännande konceptbil. Vi har fakta om bilen och även goda...
Annons

Det är 30-årsjubileum för Audi Quattro och det tänker man fira på Paris-salongen med en spännande konceptbil. Vi har fakta om bilen och även goda indikationer på hur den retroinspirerade ”värstingen” ser ut. Bäst av allt: det sägs bli serieproduktion!

Audi Urquattro återuppstår i Paris

Det är inte vi utan den brittiska tidningen Car som ska få all heder av att vara den tidning som bäst återger hur konceptbilen ”Urquattro” ser ut. Och det gjorde de för redan ett år sedan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT LÄNKA TILL CAR

Audi har lärt sig läxan den hårda vägen. 1994 började ett gäng designers på VW Group Design Center i Kalifornien skissa på en ny sportbil och den blev så bra att Audi visade upp en konceptbil på Frankfurt-salongen hösten 1995. TT – för det är förstås den vi pratar om – blev en enorm publiksuccé och Audi kunde inte backa bandet, man var helt enkelt tvungna att serietillverka bilen.

Det var först i efterhand som Audi upptäckte att den uppskattade designen på TT:n var en aerodynamisk mardröm. Bakvagnen fick stora, negativa lyftkrafter. Dessutom hade man otur med programmeringen av fyrhjulsdriften och en "bugg" gjorde att de första TT-bilarna kunde bli väldigt instabila vid inbromsning från hög hastighet. Efter en serie mycket uppmärksammade dödsolyckor var Audi tvungna att återkalla alla levererade TT under 1999-2000 och bygga om bilarna med bland annat en extra bakvinge och eftermonterat ESP-system.

Audi Urquattro återuppstår i Paris

Ferdinand Piëch var med och tog fram den ursprungliga rallybilen på slutet av 70-talet. Audi visade bilen på Genève-salongen 1980 och sen vet vi alla hur det gick.

När nu Audi står redo att visa en ny konceptbil har man gjort sin hemläxa. Den är testad och förberedd för serieproduktion – förutsatt förstås att den blir en sådan succé som Audi hoppas på. Av olika anledningar har konceptet blivit försenat och det var ursprungligen tänkt att visas i Genève i våras eftersom det var precis där som "Urquattron" debuterade för 30 år sedan.

Fyrhjulsdriften och namnet "quattro" blev själva startpunkten för Audis klättring uppåt. De fyra ringarna var nämligen inte förknippat med varken premium eller kvalitet på 60- och 70-talen, utan sågs snarare som ett rätt underligt varumärke som Mercedes försökte få ordning på men sedan sålde till VW-gruppen 1964. Dessutom drogs Audi med stora rostproblem, vilket man i och för sig inte var ensamma om på den tiden, och det fick inte minst de skandinaviska bilköparna erfara.

In på scenen kommer 1972 Ferdinand Piëch. Han hade ärvt sin morfars (Ferdinand Porsche) tekniska genialitet och jobbat på familjefirmans motorsportavdelning. Men vd-jobbet hos Porsche var efter ett familjebeslut en stängd dörr och Ferdinand Piëch tog sig istället an Audi där han 1975 blev utvecklingschef. Flera viktiga projekt startades, bland annat det som skulle bli Audi 80 och 100. Rostproblemen löstes genom att göra hela karosserna galvaniserade i zink (något som sedan alla tillverkare anammade) och med erfarenheterna från Porsche visste Ferdinand Piëch att det är motorsport som lyfter imagen för varumärket.

Audi Urquattro återuppstår i Paris

En mystisk Audi fotograferades i Österrike, intill en skidanläggning, i något som såg ut som en reklamfotografering. Fler bilder på den märkliga bilen – som mycket väl kan vara konceptbilen ”Urquattro” – går att se på sajten ”R4um.com”. Klicka på bilden ovan för att länka dit.

En liten fågel hade nämligen viskat i Ferdinand Piëch öra att reglementet för Rally-VM, WRC, skulle förändras och fyrhjulsdrift var en ny möjlighet att överföra mer effekt. Fyra hjul driver alltid bättre än två och den fyrhjulsdrift som Audi höll på att utveckla skulle kunna marknadsföras genom rally.

För detta syfte tog man fram "Audi Quattro" och resten av historien är väl känd. Den femcylindriga turbomotorn var förresten ett verk av Piëch själv och en vidareutveckling av en motor som han ursprungligen konstruerat till Mercedes.

Audi Urquattro återuppstår i Paris

Det var på Genève-salongen 1980 som Audi quattro visades upp första gången. Monterstorleken var inte så stor på den tiden, som synes.

Konceptbilen som ska stå i Paris om en knapp vecka är alltså en retroinspirerad modell som tar avstamp i den gamla rallybomben från 70-talets slut. Tekniskt baserar den sig på A5/Q5 med bottenplattans främre och bakre del, men mittsektionen är kraftigt kortad. Det var många diskussioner om vilken motor som skulle användas – fyrhjulsdriften var förstås självklar – men till slut kunde man enas om det enda rätta: det blir den femcylindriga turbomotorn från TT RS, den här gången ställd på längden. I konceptbilen är dock toppeffekten i den 2,5 liter stora femman upphöjd till 510 hk. Dessutom varvar den över 8.000 rpm!

Som vi vet sedan förut har Audi jobbat mycket med att utveckla nya viktbesparande metoder och det ska avspeglas i nya "Urquattro". Enligt våra uppgiftslämnare stannar vågen på 1.250 kilo. Kombinera 510 hk med 1.250 kilo och man får en mycket intressant siffra för effekt och vikt!

Vi vet förstås inte exakt hur konceptbilen ser ut. Men enligt de källor som vi har i Ingoldstadt finns det en "gammal" illustration från engelska tidningen Car som faktiskt är riktigt, riktigt nära. Den publicerades för ett år sedan och uppenbarligen hade engelsmännen goda källor för sin information då illustrationen sägs vara mycket nära konceptbilen. Artikeln i Car går att nå genom att klicka på den här länken.

Konceptbilen som vi snart ska få se är alltså ämnad att serieproduceras. Det blir en mycket liten serie – någon har nämnt siffran 333 bilar – och därmed förstår vi att flertalet bara kommer att hamna hos bilsamlare, vilket är lite synd. Kanske blir det några extra vagnar för det ryktas att åldermannen Ferdinand Piëch, som fortfarande styr det mesta från kulisserna, lagt sig i arbetet med konceptbilen. Piëch vill att man ska bygga en spartansk specialmodell som i princip bara består av kaross, motor och fyra hjul – ungefär som rallybilarna på 80-talet. Vi har på känn att "gubben" får som han vill, det brukar han få.

Audi Urquattro återuppstår i Paris

Annons
Annons
Rulla till toppen