"Jag kallar dem Clark Kent och Superman"

Nils Svärd slog sig ned tillsammans med Saabs nye chefsdesigner Jason Castriota och diskuterade framtiden: Halvkombi, konceptbilar, svarta inredningar och modellnamn (dagens 9-3 blir 900...
Annons

Nils Svärd slog sig ned tillsammans med Saabs nye chefsdesigner Jason Castriota och diskuterade framtiden: Halvkombi, konceptbilar, svarta inredningar och modellnamn (dagens 9-3 blir 900 eller 93?). Och så avslöjade Jason vad han kallar sina två chefer…

"Jag kallar dem Clark Kent och Superman"

Vår reporter Nisse Svärd fick en pratstund med Saabs nye chefsdesigner. Jason Castriota visade sig vara en lovande citatmaskin…

Varför tog du jobbet hos Saab?
Varför inte? Bra är en bra chans. Saab är en ikon i bilvärlden och deras nystart ger nya möjligheter. En perfekt miljö för en designer när Saab ska återfödas och börja om från början och dessutom får ansvara och leda det arbetet.

Varför tror du Saab valde dig att förvalta sitt arv?
Det var Victor Müller som kontaktade mig. Han känner till mina arbeten på Pininfarina och gillade mina projekt. Jag har inte jobbat med Spyker utan han uppskattade hur jag förvaltade designen och historian hos andra varumärken som jag arbetade med. Vi möttes på Genevesalongen tidigare i år och Victor sa att jag måste komma över. Den andra pressdagen gick jag till Saabmontern där jag hade ett möte med Jan Åke och Viktor. Det var tänkt att vara i 15 minuter, men blev ett bra samtal om vad Saabs framtida design i över en timme och vi var väldigt överens. Sedan kom de över till mig i samband med bilmässan i New York en månad senare där jag presenterade skisser på mina förslag. Vi var överens.

Snabba ryck alltså. Typiskt Victor och är det typiskt för dig med?
Jag är en bestämd designer. Saab måste vara beslutsamma, framförallt nu. Det är en bra synergi mellan eldiga Victor och återhållssamma Jan Åke. De är en perfekt kombination och en dynamiskt duo. De är som ying och yang. Det är underbart att arbetade med dem. Jag kallar dem Clark Kent och Superman.

Hur är det att arbeta inom Saab och i ditt nya designteam?
Det finns en härlig passion och entusiasm inom Saab. Det är kul att arbeta här och därför lätt att vara kreativ. Härlig atmosfär.

När får vi se Castriotadesign i Saabs bilar för första gången?
Den första produktionsbilen som jag ansvarat för kommer 2012.

Du menar alltså nya 9-3?
Kan inte lova att namnet blir 9-3.

Är den alltså mer en ny 900 än en 9-3?
Saab 900 var en ikon med en unik siluett. Alla tillverkare vill bygga premium, sportigt och crossover (här nämns bland annat BMW 5 GT). Det är dags att gå tillbaka till en unik Saab som är premium och sportig.

Kan 9-3-ersättaren att komma att kallas 900 eller kanske till och med 93?
Du får ett skratt till svar. (Jasons skratt mynnar ut i en medveten tystnad.)

När får vi se den första inblicken i din Saabdesign?
Det blir i en konceptbil nästa år. Den ger en hint om vart vi är på väg. Både design och teknologimässigt. Exakt när under 2011 är för tidigt att säga. Det beror på när tekniken som ska in i bilen finns tillgänglig.

Hur ser du på Saabs tidigare konceptbilar. De har fått stor uppmärksamhet, bygger du vidare på dessa?
Nej, det blir det en ny cykel av konceptbilar. De gamla hade element av Saab DNA, det blir givetvis kvar men med nya idéer.

Här i montern visar Saab en stor text med "The Scandinavian Spirit". Hur ser du på begreppet skandinavisk design?
Först betraktar man kulturer utifrån men sedan lever man i den och utvecklar den synen. Idag bor jag i Trollhättan. Skandinavisk design är ett rikt arv och inte bara bilar. Det är minimalistiskt och det är lite av en motsats till det vi ser i många montrar här idag. Man brukar säga att en bra bildesign ska kunna ritas med bara tre streck. Det är inte fallet hos många tillverkare idag. Även detaljer är vackert, men det ska vara rena linjer.

Skandinavisk design förknippas ofta – inte minst bland möbler – med ljusa material och trä. Inredningen hos Saab idag benämns närmast som "svart". Hur ser du på det?
I dag är det lite för sobert inne i Saabbilarna, och det har varit så ett tag. Jag vill ge mer värme till interiören och arbeta med naturliga material. Saab har tappat till konkurrenterna gällande det i utförande och färger – det gäller även utsidan. Jag vill göra en mer mänsklig miljö med hållbara material.

Annons
Annons
Rulla till toppen