Aston Martins lyx-Toyota är klar

Ett av bilvärldens mest osannolika samarbeten är Aston Martin Cygnet, lyxutrustad av det legendariska brittiska sportbilsmärket. Leveranserna börjar 2011. Läckert eller larvigt – kolla här!...
Annons

Ett av bilvärldens mest osannolika samarbeten är Aston Martin Cygnet, lyxutrustad av det legendariska brittiska sportbilsmärket. Leveranserna börjar 2011. Läckert eller larvigt – kolla här!

Aston Martins lyx-Toyota är klar

Jodå, det är en eeh, Aston Martin. Modellnamnet är Cygnet och alla eventuella likheter med redan existerande bilmodeller är ren tillfälliga…

Det såg ut som ett skämt när klassiska Aston Martin presenterade en konceptbil på senaste Genèvesalongen, runt tre meter kort och försedd med Aston Martin-grill och röd skinnklädsel. Alla såg att bilen var Toyotas minsta modell IQ – vad var meningen?

Konceptbilen var ytterst seriös, visade det sig. Aston Martin behövde sänka märkets genomsnittliga bränsleförbrukning och samtidigt hade många av de exklusiva kunderna efterlyst en andrabil som vore smidigare än den stora dyra sportbilen att använda i storstadstrafik.

När Aston-chefen Ulrich Bez gått igenom utbudet av små smarta citybilar på marknaden, fastnade han för Toyotas tre meter korta modell IQ, som med mycket smart interiör rymmer upp till tre vuxna och ett barn.

Aston Martins lyx-Toyota är klar

Cygnet får bara säljas till kunder som redan äger en ”äkta” Aston Martin. Det är ägare som gärna specialbeställer inredning, och även Astons tremetersbil kan därför skräddarsys efter kundens önskan när det gäller inredningen. Den röda skillklädseln är alltså inget måste.

Aston Martins designchef Marek Reichman tog sig an den minimala bilen och försåg den med omisskännlig Aston-front samtidigt som han skapade en inredning av högsta Aston Martin-klass. Märkets skickliga hantverkare byggde sedan den nya interiören med skinn och ädelträ, och skapade på så vis branschens förmodligen lyxigaste citybil.

Den fick namnet Cygnet, som betyder ung svan på engelska.

De exklusiva Aston-kunderna gillade den konceptbil de såg på Genèvesalongen, och nu meddelar vd Ulrich Bez att det finns kundunderlag för en regelrätt serieproduktion. Den börjar nästa år i Astons klassiska fabrik i Gaydon i Storbritannien. Där kommer Aston Martin Cygnet att handbyggas utifrån Toyotas grundkaross och drivlina, parallellt med märkets berömda modeller som DB9, Vantage och DBS.

Chefen Ulrich Bez har sagt att men räknar med att kunna sälja mellan ettusen och tvåtusen Cygnet per år, trots att den enbart kommer att erbjudas till kunder som redan äger en (eller flera) av Aston Martins legendariska sportbilar.

Eftersom dessa ägare är vana att beställa personliga lösningar främst i bilens interiör, erbjuds den möjligheten även till Cygnet. Skinnklädseln måste alltså inte vara röd. Och ädelträsorten kan givetvis också väljas efter egen önskan.

Hittills har Aston Martin inte nämnt något om det tekniska, det väntas presenteras senare i år. Liksom priset, vilket knappast är det som Aston Martin-kunder brukar diskutera i första vändan.

"Nu är Cygnet verklighet, och den är det naturliga valet för dem som söker en högklassig skräddarsydd citybil", säger Ulrich Bez. "Lyx är inget som måste ha med storleken att göra."

Enligt Aston Martin kan Cygnet erbjudas som en paketlösning tillsammans med en DBS, DB9 or Vantage, vilket enligt Aston-chefen ger "en unik kombination av flärd och intelligent mobilitet".

Annons
Annons
Rulla till toppen