Fiat delas och byter logotyp

Om en månad delas Fiat Group upp i två företag där personbilstillverkning och övrig verksamhet separeras. Dessutom passar Fiat S.p.A. Automobiles på att byta logotyp...
Annons

Om en månad delas Fiat Group upp i två företag där personbilstillverkning och övrig verksamhet separeras. Dessutom passar Fiat S.p.A. Automobiles på att byta logotyp för att markera ett tydligt avstamp.

Fiat delas och byter logotyp

Den stora och rätt spretiga koncernen Fiat Group delas upp i två separata företag: Fiat Group Automobiles och Fiat Industrial S.p.A.

Fiats logotyp är inte så gammal, den gjordes senast om hösten 2005, men nu är det dags att ta ett nytt kliv och då görs även logotypen om. Det är Robilant Associati som står för designen med höga, "nakna" bokstäver som är en tydlig blinkning till de logotyper som Fiat hade på 30-talet.

Orsaken till skiftet är att Fiat Group om en månad, 1 januari, delas upp i två företag – vilket sägs underlätta ledningen och även värderingen på aktiemarknaden. Fiat Group är ett vittomfattande företag som förutom personbilar och bilkomponenter även tillverkar lastbilar (Iveco), jordbruksmaskiner, anläggningsmaskiner, produktionsutrustning och utrustning för fartyg.

Den här spretiga koncernen ska delas upp i två separata företag med varsin företagsledning. Bilindustrin (Fiat, Alfa, Abarth, Lancia, Ferrari, Maserati, Magneti Marelli, Teksid, Comau och Fiat Powertrain Technology, FPT) ges namnet "Fiat S.p.A. Automobiles" och blir en separat enhet. Övrig verksamhet läggs över i nybildade "Fiat Industrial S.p.A" och det är denna grupp som behåller det gamla, grafiska utseendet från Fiat Group.

Annons
Annons
Rulla till toppen