Volkswagen visar en ny Londontaxi

Här är Volkswagens förslag till ny, miljövänlig Londontaxi. Den är kort som en minibil men rymligare än en Passat. Och med elmotor är den helt avgasfri.

Bild 369458

Volkswagens förslag till ny Londontaxi är en mycket kompakt bil, bara 373 cm lång, men rymligare än en Passat i baksätet och med mycket bekvämt insteg.


Londontaxin är en institution som inte är helt rätt i tiden med sin ganska törstiga dieselmotor. Den skulle behöva ersättas av en eldriven, modernare bil, menar Volkswagen som nu presenterat sin förslag till nästa Londontaxi.

Volkswagens taxikoncept är ett förslag till en "världstaxi", som redan visats upp i olika versioner för storstäderna Berlin, Milano och Hongkong. Den baseras på den nya plattform som Volkswagen hittills kallar "New Small Family och som ska bli just en familj av små citybilar i olika karossvarianter.

Bild 369459

Tack vare passgerarsidans breda dörr som skjuts framåt, blir insteget till baksätet mycket bekvämt.


De nya minibilarna går under arbetsnamnet Up, men det ryktas att de i färdigt skick kommet att återuppta namnet Lupo, som var Volkswagens minsta modell fram till 2005, då der ersattes av Fox. Namnfrågan får sin lösning när den första färdiga bilen i den nya familjen presenteras på Genèvesalongen i mars nästa år.

Hittills har VW Up presenterats som tre- och femdörrars halvkombi och som femdörrars mikrobuss under namnet Space Up. Det är den senare som bildar grund för "världstaxin" som visades i Londonversion här om dagen. Den är 373 cm lång, 168 bred och 160 cm hög, med axelavståndet 256 centimeter.

Bild 369460

Förarplatsen är modern, med de flesta funktioner styrda via den stora pekskärmen i mittkonsolen.


Taxivarianten av mikrobussen utmärks av en speciell skjutdörr på passagerarsidan som gör insteget till baksätet extra lätt. Dörren öppnas framåt och tack vare att det saknas framdörr på den sidan, har den kunnat göras extremt bred.

Det finns inte heller något främre passagerarsäte och det utrymmet används i stället för bagage, som passagerarna lätt kan ställa in själva utan att behöva lyfta över någon tröskel. På det är viset blir VW-taxin rymligare för passagerarna än mellanklassmodellen VW Passat.

Bild 369461

I stället för främre passagerarstol finns ett lättillgängligt bagageutrymme i golvnivå.


VW London Taxi Concept drivs av en elmotor med maxeffekten 85 kW, motsvarande 115 hästkrafter och batteriet på 45 kWh ger en teoretisk räckvidd på upp till 30 svenska mil. Batteriet kan snabbladdas till 80 procents kapacitet på en timme.

Bilen är i hög grad ett lättbygge, och trots det kraftiga batteriet väger den körklar måttliga 1.500 kilo.

Bild 369462

Liksom hos övriga modeller i den nya minibilsfamiljen Up består nästan hela bakänden på VW-taxin av glas. Här är den dock delad vertikalt 60/40 i två dörrblad, och innanför finns ett mindre utrymme för förarens tillhörigheter.


Den konceptbil som nu visats i London är inte högerstyrd och uppfyller inte alla krav som The London Taxi Company ställer. Men enligt Volkswagen är det lätt gjort att modifiera konceptmodellen till att bli en äkta Londontaxi.
Och då blir den både smidigare att köra och bekvämare för passagerarna än dagens brittiskbyggda TX4, vilken 2006 lanserades som en försiktigt förnyad upplaga av den klassiska TX II från 2002.

Bild 369463

Volkswagens elektriska "världstaxi" i Berlinversion.


Bild 369464

VW-taxin anpassad för tjänst i Milano.

Den här verkar idealisk som storstadstaxi!
445
29