Mercedes B – som i Brutal!

Hörde vi någon som mumlade ”gubbracer”? Inte helt fel den här gången. Du tittar nämligen på världens snabbaste Merca B-klass – med V8 på 383...
Annons

Hörde vi någon som mumlade ”gubbracer”? Inte helt fel den här gången. Du tittar nämligen på världens snabbaste Merca B-klass – med V8 på 383 hästar och 530 newtonmeter. Noll till 100 på 5,2!

 

Mercedes B - som i Brutal!

Jo, det är gummi som ryker, och det är en Mercedes B-klass… Dubbelpiporna avslöjar att det inte är den vanliga 200-dieseln under huven.

Tyvärr. Den är inte till salu, får inte köras på allmän väg och kommer inte att seriebyggas. Men som exempel på ambitions- och kunskapsnivån hos Mercedes ingenjörer är den imponerande. Ett mästerverk faktiskt.

Daimler AG har höga krav på sina medarbetare, och ingenjörer och andra produktutvecklare utbildas grundligt i företagets egna utbildningscenter i Rastatt, vid fabriken som bygger A- och B-klass. Det var där tolv elever fick uppgiften att skapa något spektakulärt – som bevisade deras hantverksskicklighet.

Mercedes B - som i Brutal!

…men utanpå syns inte hemligheten: motorn är en 5,5-liters V8 på 383 hästkrafter och 530 newtonmeter. Och den driver alltså på bakhjulen.

Utbildningschefen Andreas Würz tog en tumstock, mätte motorrummet på en Mercedes B 200 CDI och konstaterade: ”Här skulle det faktiskt gå att få in en V8…”

Inte ens Mercedes hustrimmare hos AMG hade kommit på den tanken.

De tolv teknikeleverna insåg att deras mäster menade allvar när han bestämt förklarade att ”det går inte, är inget skäl”.

Mercedes B - som i Brutal!

Mästarprovet: vinkelåtten på 5,5 liter monterades i B-klassen på de ordinarie motorfästena, automatlådan och kardanaxeln fick plats under golvet och i bakvagnen sitter en drivande multilänkaxel från en äldre E-klasskombi.

Åtta månader senare var mästarprovet klart. Världens enda B-klass med 5,5-liters V8-motor, sjuväxlad automatlåda och bakhjulsdrift visade vad den kunde på Mercedes provbana, och noll till hundra klockades till 5,2 sekunder.

I mästarprovet ingick inte bara att lirka in V8-motorn med skohorn, det gällde också att få automatlådan på plats – liksom den drivande bakaxeln från en kombi av förrförra E-klass. Kardanaxeln fick enkelt plats i det dubbla golvet.

Mercedes B - som i Brutal!

Invändigt avslöjar sig den unika Brutalklass-Mercan med den speciella ratten och hastighetsmätaren som är graderad till 300 km/h.

Hela B-klasskarossen och i stort sett hela chassit är oförändrade – endast ett par fästpunkter för multilänkaxeln modifierades i bakvagnen, vilket också krävde en liten förminskning av bensintanken.

Det knepigaste var faktiskt elektroniken, intygar eleverna. Motorstyrningen till V8:an måste programmeras om helt, och det fanns inga förutsättningar att bygga in antispinn- och antisladdsystem som matchar den häftigt höjda motoreffekten. Och den styrservopump som fick plats, har en kapacitet i minsta laget.

Bromsarna är däremot ordentligt förstärkta, hämtade från en tio år gammal C 32 AMG, med skivor på 345 millimeter framtill och 300 millimeter bak.

Mercedes B - som i Brutal!

Svartlackad grill, mörktonade strålkastare och 18-tumshjul är det enda som avslöjar den unika V8-Mercan. Karossen från B 200 CDI är helt intakt.

 

Mercedes B - som i Brutal!

Om det mästerliga elevarbetet vore godkänt för gatbruk skulle nog en och annan vara beredd att lägga en slant för att kunna visa den här häcken för både Porschar och M-märkta BMW-modeller.

Den större motorn lägger 15 kg extra på framaxeln, vilket dock inte märks särskilt mycket när man utnyttjar alla 383 hästarna till fullo, intygar de som provkört besten. Totalt är ”Brutalklassen” 180 kilo tyngre än vanliga B200 CDI, men det inverkar minimalt på fartresurserna. Här finns kraft både för att bränna gummi och att – med lite försiktigare högerfot – få denna ulv i fårakläder att sprinta till hundra på runt fem sekunder.

Visst måste det betygsättas som mästerverk.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen