Nissan: "Vi ska bli störst i Europa"

Nils Svärd fick en stund med Guillaume Cartier, vd Nissan Nordic Europe. Han träffade ett företag med gott självförtroende och som även ser en stor...
Annons

Nils Svärd fick en stund med Guillaume Cartier, vd Nissan Nordic Europe. Han träffade ett företag med gott självförtroende och som även ser en stor marknad för elbilen i Sverige. Men kommer coola Nissan Cube till Sverige?

Krisen är över, hur känns det nu?
Ja, det är stor skillnad. Fortfarande haltar vissa marknader på grund av hur skrotningspremierna har slagit, men nu har vi två nya starka länder – Indien och Kina – som tar bort

Nissan: "Vi ska bli störst i Europa"

Guillaume Cartier, vd Nissan Nordic Europe.

pressen på övriga marknader.

Vad innebär det för er produktportfölj?
Vi har ett stort projekt med elbilar på gång där Leaf är först ut. Vi tror på en marknadsandel för elbilen på 10 procent.

Gäller det även Norden och Sverige? Trots allt har vi färre storstäder och längre avstånd än många andra marknader?
Javisst, Sverige har stor potential och vi tror på en andel på 10 procent hos er också. Ni har ett grönt tänk och miljön är viktig för er.

Om man ser på hur svenskarna använder bilen så är det inga stora skillnader. Visst, ni har ett större land än många, men själva vardagspendlingen följer samma mönster. Majoriteten pendlar med korta avstånd mellan arbete och jobb.

Ni har en ovanligt djärv modellflora med tydliga karaktärer så som Juke och Qashqai. Du känner inte att ni saknar en tydlig grundstomme i modellutbudet som kunderna känner igen?
Du menar om jag saknar exempelvis Primera? Nej, då tycker jag bättre om de modeller vi har i försäljningshallarna idag. Vi vill erbjuda spännande bilar. Qashqai var först i sin klass och blev en stor succé. Nu har vi Juke som är först ut som crossover i sitt segment och så har vi Leaf som är först ut av de riktiga elbilarna.

Nissan: "Vi ska bli störst i Europa"

I ams nr 6 (i butik 10:e mars) provkör vi Nissan Juke med fyrhjulsdrift. Hittills i år har 336 stycken registrerats i Sverige och därmed säljer Juke bättre än exempelvis Skoda Yeti och över 100 fler än Volvo C30.

Hur har detta påverkat er kundklientel? Är det samma Nissanköpare som tidigare, eller är det nya kunder?
Det är en stor förändring av kundbasen. Tar vi exempelvis Juke så är den typiska Juke-köparen i genomsnitt 10 år yngre än tidigare Nissankunder.

Från vilka märken kommer dessa kunder? Vad har de kört tidigare?
Vi har faktiskt inte så många inbyten. Men av dem vi får ser vi en stor skillnad från tidigare. Jag vill inte gå in på detaljer, men nu får vi även in flera dyrare bilar, från kunder som inte tittat på Nissan tidigare.

Juke och Qashqai är nya fräscha varumärken som tydligen lockar nya köpare till Nissan. Kommer ni fortsätta med att ständigt lansera nya namn eller kommer namnen Juke och Qashqai att leva vidare?
Inga beslut är tagna, men det är dumt att förändra något som fungerar bra. Qashqai säljer väldigt bra och jag gissar att vi kommer att behålla namnet till nästa generation.

Era modiga och karaktärsfyllda modeller verkar locka köpare, hur kommer det sig att vi inte kan köpa Cube i Europa, istället säljs bara mainstream-produkten Micra?
Vi har inte råd att sälja Cube i Europa. Vi gjorde ett kort försök i början, men då bilen tillverkas i Japan blir det för högt pris med transporter och framförallt valutaskillnader.

Slutligen, hur ser ni på framtiden nu när den största krisen är över?
Jag tror vi kommer att växa starkt och vi är i bättre form än många konkurrenter. Om tre år ska vi vara det största asiatiska märket i Europa. Det kanske låter kaxigt, men det är vårt mål.

Annons
Annons
Rulla till toppen