VW Phaeton 3,0 V6 TDI: Sista chansen

VW Phaeton har sedan 2002 imponerat på motorjournalisterna. Tyst, bekväm och full med tekniska finesser. Kan den bli bättre. Och hur ”ny” är den nya...
Annons

VW Phaeton har sedan 2002 imponerat på motorjournalisterna. Tyst, bekväm och full med tekniska finesser. Kan den bli bättre. Och hur ”ny” är den nya bilen? Fredrik provkör.

VW Phaeton 3,0 V6 TDI: Sista chansen

Med nya Phaeton vädras morgonluft. Förhandsordertalet är högre än förra modellens totala försäljning. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 22-2010.) Foto: James Holm.

Med största motorn klarar Phaeton att köra 300 km/h i 50-gradig värme med fyra personer och 20 grader i kupén. Dessutom är den förbluffande välbyggd med en hittills oöverträffad dörrklang. Karossen är så vridstyv att man kan skruva en Golf på en tre meter lång stång förankrad i karossen utan att den vrider sig mer än en grad. Men framgångarna uteblev, det funkade liksom inte att flasha med en VW-nyckel på styrelsemötet, utom möjligen i trakterna kring Wolfsburg.
"Nya Phaeton är på gång." Wow, vad skulle de hitta på nu? Phaeton har i alla fall genom (de nio) åren etablerat sig. En nytolkning på Lyxfolkan kanske kunde locka kunderna åter. Och det har fungerat hittills. I Sverige, som exempel, har det bara sålts 37 stycken sedan starten. Den nya bilen har, innan den ens visats, skrapat ihop 62 förhandsorder!
Men frågan är vad de kunderna tror att de får. Jag tänkte på förhand att det rörde sig om en helt ny bil med tunga teknologiska landvinningar som i föregångaren. När Phaeton kom 2002 var det då den mest avancerade lyxbilen. Man var först med 4-zons klimatanläggning. Under de nio årsmodeller som Die gläserne Manufaktur i Leipzig spottat ur sig 46.000 Phaeton har Audi lanserat två A8:or, BMW två 7-serier, Jaguar två XJ och Mercedes har hunnit bygga en andra S-klass några år nu. Phaeton 2011 är tyvärr nu lika efter som den var före då. Visst finns nu aktivt filhållningssystem, dödavinkelövervakning och skyltigenkänning. Men dessa grejer har konkurrenterna haft ett tag också.

VW Phaeton 3,0 V6 TDI: Sista chansen

Chefsdesigner Walter da Silva var nöjd med bakpartiet, där har endast en ny LED-signatur tagits fram.

Fronten är ny och ser bredare ut, mycket tack vare den visuella illusion som den imponerande grillen ger i sitt breddade utförande med veck i kanterna. VW-loggan är faktiskt ännu större nu. Man har också gjort ändringar så att designen ska synas bättre med mörka färgval. Ett problem tidigare var att fler kunder än väntat valde mörka kulörer och då syns helt enkelt inte linjerna på rätt sätt och bilen såg slätstruken ut. Nu hittar vi, förutom den kraftigt markerade grillen, också lite extra kromlister nertill som ska hjälpa fram lite vänsterfilsrensande pondus.
Bakpartiet var chefsdesigner Walter da Silva nöjd med, där har endast en ny LED-signatur tagits fram.
Det är liksom allt.
Men det verkligt bestående intrycket är den förbluffande släta lacken, det ska Phaeton ha beröm för. Ingen Mercedes eller BMW (eller Audi heller) de senaste åren kommer i närheten av Phaeton. Det är som att man lämnat in bilen på våtslipning hos en proffsrekonditionerare.
Jag hade hoppats att man åtminstone moderniserat mittkonsolen och (eliminerat) den pekkänsliga skärmen. Men grejerna är mer eller mindre intakta, det är många knappar. Inga MMI-rattar eller annat "innovativt". Å andra sidan kan det nog kännas lite befriande för en stor del av kundgruppen. En knapp som gör endast vad som står på den kan inte feltolkas.

VW Phaeton 3,0 V6 TDI: Sista chansen

Tystnad, tagning. Liksom alltid är det tyst i en Phaeton.

Luftfjädring är standard på alla Phaeton och liksom förr är det en härligt osportig bil. En bil på den här nivån ska vara bekväm och det är Phaeton. Ljudnivån är härligt låg den också. Den kränger en del vilket är helt rätt, ingen köper väl en lyxbil för att den är sportig?
Grundpriset, som även inkluderar alla självklarheter som navigation, läderklädsel, bixenon med mera är oförändrat (sedan 2007) 599 000 kronor för 3,0 V6 TDI.
Nu börjar bilden klarna. 599.000 kronor är drygt 400.000 mindre än vad exempelvis Jaguar vill ha för instegsversionen XJ 3,0 D. Förvisso har den mer utrustning, men 400 papp räcker till mycket.

För 699.000 får man bensin-V8:an och för 899.000 åker man fyrhjulsdrivna W12!
Om det nu är på pris man ska sälja den här typen av bil? Segmentet breddar sig dock något: köpare av högt specade bilar ur övre mellanklassen (alltså Mercedes E-klass & Co) får här en bekvämare och större bil för samma pengar.
Frågan är hur det kommer gå försäljningsmässigt i fortsättningen. VW själva har höga förväntningar på nytt, men lever de i villfarelse? Phaeton blir inte yngre i nuvarande skrud och är inte bättre, bara uppfräschad. Men det är kanske just det. Varför bränna åtskilliga miljarder på att utveckla en helt ny bil? Kanske är det helt enkelt för svårt att överträffa Phaeton ingenjörsmässigt, de tog ju verkligen i från tårna förra gången.
Gick det då, att göra en bättre Phaeton? Nej, den är precis lika bra som innan. Men konkurrenterna, de har blivit bättre…

Foto: James Holm.

Annons
Annons
Rulla till toppen