Att BMW:s nya supersedan M5 blir turboladdad och får dubbelkopplingslåda vet vi. Men nu kommer rapporter om att den dessutom kan få – fyrhjulsdrift!
BMW M5 i generation F11 får många nyheter jämfört med tidigare generationer. Men ännu vet vi inte om någon Touring-version är planerad. KLICKA FÖR STÖRRE
BMW M5 presenterades i konceptform på bilsalongen i Shanghai i april. Nu hävdar insatta källor inom BMW till brittiska tidningen Autocar att nya BMW M5 blir fyrhjulsdriven.
Ännu finns ingen information om BMW:s fyrhjulsdriftssystem xDrive kan bli standard eller tillval. BMW vill inte kommentera informationen, men BMW M-chefen Albert Biermann har sagt till Autocar att "det kommer några fyrhjulsdrivna överraskningar i M-bilarna i framtiden".
Här under konceptversionen av nya BMW M5 hittade vår reporter Mikael Johnsson ingen drivaxel bakom framhjulet. Men eftersom nya M5 bygger på generation F11 av 5-serien, som redan finns med fyrhjulsdriftssystemet xDrive, är det inte alls att tekniken sprider sig även till M5. KLICKA FÖR STÖRRE
Vår reporter Mikael Johnsson besökte BMW Motorsports huvudkontor i München i april för att se presentationen av BMW Concept M5. Vid en kort inspektion under bilen såg han ingen drivaxel vid framhjulet.
Vi lär få veta alla detaljer i samband med att den produktionsfärdiga versionen av BMW M5 presenteras i höst på Frankfurtsalongen. De första leveranserna börjar våren 2012. Den dubbelturboladdade V8:an ska göra F10-versionen av M5 snabbare än den tidigare E60-generationen. Den ska samtidigt vara 25 procent snålare, tack vare dubbelkopplingslådan M-DCT som utvecklats i samarbete med Getrag, start/stopp-system och bromskraftåtervinning.