BMW 328 Hommage – en historisk hyllning

I helgen visas BMW 328 Hommage upp i Italien och det är en hyllning till klassikern som fyller 75 år, just i år. Massor av...
Annons

I helgen visas BMW 328 Hommage upp i Italien och det är en hyllning till klassikern som fyller 75 år, just i år. Massor av kolfiber har använts men frågan är om BMW kom ner i samma vikt som ”gamlingen” från 1936 – den vägde nämligen bara 780 kilo.

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

Lika som bär? Nja, gamlingen till vänster har vissa drag gemensamt med BMW 328 Hommage till höger men nog märks det att de två är från helt olika tidsåldrar.

BMW premiärvisar helt oväntat en ny, historisk hyllning på "finbilsutställningen" Concorso d'Eleganza Villa d'Este i norra Italien, vid Comosjön. Eller kanske inte så oväntat, ändå. Som vi minns har detta varit premiärplatsen även för den spektakulära BMW M1 Hommage 2008, när "gamlingen" M1 firade 30 år (klicka på länken för att läsa mer).

Den här gången hyllar BMW sin klassiska 328 från 30-talet och det är på grund av att modellen firar 75 år under 2011 (racingversionen). Den gamla BMW 328 Touring Coupé sägs vara den bil som haft den snabbaste snitthastigheten någonsin på Mille Miglia.

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

Några tekniska detaljer om konceptbilen får vi inte. Men här handlar det mer om design än funktion.

På 30-talet designades bilen av Fritz Fiedler och Rudolf Schleicher. De skapade inte bara en stilikon utan också en synnerligen lätt bil som vägde endast 780 kilo. Inte ens med dagens kompositmaterial i kolfiber, magnesium och titan är det någon lätt utmaning men BMW designteam har försökt att återskapa både stilen och funktionen hos "Ur-328:an".

Precis som hos gamlingen finns det inga onödiga prylar som till exempel dörrar, istället hoppar man över den nedsänkta karosslinjen – rakt ner i sätet. Att komma upp ur BMW 328 Hommage är nog något svårare, åtminstone med bibehållen elegans. De små dörrarna som "Ur-328:an" hade gjorde förmodligen ursteget mycket enklare.

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

Att komma in i bilen går förmodligen rätt så lätt. Men ska man ur gäller sannolikt den gamla regeln att först lyfta upp häcken på den breda ”tröskeln” för att sedan gradvis veckla ut benen utanför bilen.

BMW 328 från 1936 var en av de första modellerna som använde den tvådelade grillen, det som skulle bli ett kännetecken och fått namnet "BMW-njurar". Ska vi vara riktigt petiga var det nog designern Peter Shimanowski som "uppfann" njurarna på modell 303, från 1933, men då var grillens öppning väldigt stor och bara avdelad med en smal spalt i mitten. På 328:an är grillen mycket smalare och de två öppningarna har separerats – två "njurar", om man så vill.

Det finns många roliga detaljer på BMW 328 Hommage som återknyter till den historiska bilen. De stiliserade läderremmarna över huven är en sådan detalj, liksom den tidstypiska designen på fälgarna. Inredningen går också i gammal stil men iPhone fanns inte på 30-talet, det vet vi med säkerhet. Många fler detaljer går det att läsa i den pressrelease om BMW 328 Hommage som du kan ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på länken.

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

BMW 328 Hommage - en historisk hyllning

Annons
Annons
Rulla till toppen